
[Tydzień z Raven?s Cry] Q&A z Reality Pump
![[Tydzień z Raven?s Cry] Q&A z Reality Pump](https://staging.cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/03/6379eb54-2029-4ead-8f77-0c43e8a4b268.jpeg)
Kirrin:
Dlaczego tytuł jest tak słabo promowany?
Nie uważam, że tytuł jest TAK słabo promowany. Na pewno można by było zrobić więcej, ale jak ktoś już wcześniej słusznie zauważył, polityka promocji leży po stronie wydawcy. Jak sami widzicie (choćby po tygodniu z Raven’s Cry) staramy się jak możemy zwiększać ilość informacji o grze w naszym kraju. Przy okazji dziękuje w tym miejscu CD-Action, że umożliwiła nam prezentację Ravena.
Kirrin:
To będzie RPG z krwi i kości (jak Two Worlds) czy bliżej mu do gry akcji w stylu AC4?
Raven’s Cry to bardziej action RPG. Po przyjęciu tytułu do produkcji w zeszłym roku, musieliśmy zdecydować wspólnie z wydawcą, co możemy zrobić w tak krótkim czasie. Nie da się zrobić porządnego RPG-a w rok, albo raczej my nie umiemy zrobić porządnego RPG-a w rok. Przy okazji chciałem powiedzieć, że rozumiem wydawcę, który chciał skończyć grę jak najszybciej. Nie wnikając w zawiłości natury prawnej, tytuł powstaje od wielu lat i zbliża się do niesławnego statusu „forever”, ale jestem przekonany, że mimo tak krótkiego okresu powstawania gry w naszym studiu, dostaniecie tytuł, jaki da wam wiele frajdy.
sebagothic:
Dlaczego polska produkcja nie doczeka się polskich napisów (na Steam język polski jest nieobsługiwany)? Czy gra ma jakiegoś polskiego wydawcę a jeśli tak to czy zostanie wydana u nas w edycji pudełkowej i w jakiej cenie?
Na dzień dzisiejszy gra nie ma polskiego wydawcy, więc nie spodziewałbym się pudełkowej polskiej wersji. Natomiast rodzime napisy – naturalnie – będą. Ponieważ postanowiliśmy, że niezależnie od tego, czy znajdzie się polski wydawca, czy nie, to sami przygotujemy polską wersję. Niezależnie od tego, co zamówił zleceniodawca, to brak polskiej wersji językowej ze strony polskiego developera jest moim zdaniem nie w porządku wobec polskich graczy.
sebagothic:
Osobiście mam nadzieję, że po Raven’s Cry Reality Pump zajmie się Two Worlds 3.
TW3? My też byśmy chcieli, bo jest tona pomysłów na tę grę. Swoją drogą jeżeli chcielibyście, żeby coś się znalazło w naszej kolejnej produkcji (cokolwiek, by to nie było) przesyłajcie do nas swoje uwagi na adres office@realitypump.com. Wszystkie maile czytamy, chociaż nie gwarantujemy, że wykorzystamy wszystkie pomysły od was, ale razem z wami można zrobić ciekawszy tytuł.
sebagothic:
Sporo ludzi odeszło ze studia czy to na swoje, jak Mirosław Dymek, czy do konkurencji – CDP Red, więc nie wiem czy obecna ekipa im dorówna.
To prawda, trochę ludzi odeszło, ale myślę, że duch Reality Pump pozostał z nami i nie da się go tak łatwo wykorzenić. Damy radę!
sebagothic:
Cyfrówka kosztuje 150 zł. To jakiś żart? Po tym jednym gameplayu, który gdzieś tam jest na YT nijak nie mogę wymyślić, dlaczego te wymagania są tak wysokie.
Ceny ustala wydawca, nie my. Wymagania? Choćby dlatego, że grafika jest dużo bardziej szczegółowa niż ta znana z TWII.
hebano
Jak będzie wyglądał system walki? Czy będzie wykorzystywał jeden przycisk akcji, czy więcej, zmierzając w stronę czegoś bardziej zręcznościowego?
Mamy walkę na lądzie i bitwy morskie. Podstawowy system walki wręcz polega na wykonywaniu ciosów, bloków i kontr. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji ciosy i taktyki specjalne, jak kopnięcia, użycie haka, strzelanie z pistoletu i rzucanie nożem. Walki na morzu to zupełnie inna para kaloszy.
hebano
Która postać poboczna powinna (według Was) utkwić graczom w pamięci?
Trudno odpowiedzieć na pytanie o poboczną postać, bo uważam, że mamy sporo ciekawych indywiduów. Marcus przyjaciel Christophera, jego opiekun, doradca, ale również… (ok stop – bez spoilowania). Jest Maria, prowadząca „ośrodek odnowy biologicznej”, jest zakonnica Charlotte, która… itd. Przy okazji byłoby dla nas ciekawe, która z postaci najbardziej przypadnie wam do gustu, a która będzie całkowicie nie do przyjęcia. Piszcie do nas.
hebano
Czy decyzje, które będzie trzeba podjąć podczas misji, zmuszą do jakiegoś głębszego zastanowienia? Czy odczujemy ich wagę?
Podejmowane wybory mają znaczenie i to również gamplayowe. Np. niektóre skille są zależne od tego czy podejmiemy taką a nie inną decyzję.
RegiVSTallMan
Czy w ostatecznej wersji WSZYSTKIE bronie będą mieć pochwy, pendenty i muszkietowe pasy? Na ile realistycznie odwzorowano statki? A co z temblakami do muszkietów? Do tej pory nie widziałem jeszcze żadnej gry, która mogłaby to zaoferować.
Częściowo odpowiedź można znaleźć w tekście Papkina „O zboczeńcach, pochwach i melonach” (tak przy okazji – niski ukłon dla autora za tytuł :)). Gracze z różnych stron świata, którzy widzieli trailery czy karaoke, zwracali nam uwagę na różne brakujące detale i te starliśmy się poprawić, ale nie mogliśmy spełnić wszystkich życzeń. Nie jest to piracki sim, ale gra, która zachowuje pewną umowność. Staraliśmy się, na ile to możliwe, pozostać wierni historycznym realiom, ale nie zawsze było to możliwe lub pożądane. Jedno jeszcze doprecyzowanie, żeby wszystko było jasne: jeżeli ktoś używa szabli, to ma też pochwę. Jeżeli ktoś używa muszkietu z bagnetem, to ma też dodatkową pochwę na bagnet. Nie, nie mamy pasów do noszenia muszkietu i nie będziemy pierwszą grą, która je zaoferuje.
Shleizer
Będzie wersja DRM-free?
Gra ma DRM-a i nie jest to nic nadzwyczajnego. Nasz DRM ma za zadanie przede wszystkim zapewnić support nawet po wielu latach. Nie raz już było tak, że ktoś kupił naszą grę i po przeprowadzkach stracił np. nośnik, więc otrzymywał od nas pomoc w postaci np. wersji cyfrowej.
Sheizer
Czy zakończenie gry będzie otwarte tj. po zaliczeniu głównego wątku można pozostać w świecie gry?
Nie, zakończenie nie jest otwarte.
Shleizer
Nie ma magii, a co z wierzeniami, przesądami i mitami? Czy będzie można natrafić na urzeczywistnione mity, tak jak – przykładowo – w „Piratach z Karaibów”?
Nie urzeczywistniamy mitów. Pod tym względem staramy się trzymać realiów. Gra nie ma być bajką Disneya. I nie, nie mamy Krakena.
MaximMax
Czy będzie możliwe przenoszenie ciał?
Nie przenosimy ciał, nie chowamy ich w krzakach, beczkach czy w innych elementach otoczenia.
Ariz
Czy Raven’s Cry jest oparty na tym samym silniku, co Two Worlds 2?
Gra nie jest oparta na tym samym silniku, co TWII. Zmiany w fizyce, zmiana wody, mechanizmy i otoczenie z którymi gracz może wchodzić w interakcje, system bitew morskich… Te i wiele innych elementów nie były możliwe na silniku TWII.
Ariz
Czy tym razem zabezpieczyliście się przed błędami z aktywowaniem gry na Steam?
Nie dotarły do nas informacje o problemach z aktywacją naszych gier na Steamie, ale jeżeli macie jakiekolwiek problemy, nie bójcie się do nas pisać.
Ariz
Czy gra wspiera kontrolery?
Wspiera. No i jest to też nasza pierwsza gra, która pojawi się na Linuksie.
wernetto
Kiedy zobaczymy jakiś gameplay? Wrzućcie coś na Youtube’a.
Wszystko w rękach wydawcy.
zadymek
Eee, gdzie te melony?
No właśnie o to chodzi. Nie ma ich. 🙂

Czytaj dalej
24 odpowiedzi do “[Tydzień z Raven?s Cry] Q&A z Reality Pump”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
W sumie to i dobrze, że premiera przesunięta. RP praktycznie od podstaw tworzy grę od nowa, więc te kilka miesięcy powinny sprawić, że gra będzie jeszcze lepsza. Najlepiej jakby gra wyszła na wakacje, to dodatkowe pół roku no dopracowywanie gry a w tym okresie zbyt dużej konkurencji nie ma. Cieszę się z tego, że będą polskie napisy. Mam też nadzieję, że znajdzie się też polski wydawca, dzięki czemu gra byłaby przynajmniej trochę tańsza.
No i sporym zaskoczeniem jest to, że to będzie action RPG, dotąd myślałem o RC jako grze akcji z elementami RPG. Niby to samo a jednak inaczej. 🙂 O DRM się nie martwię, bo ten w TW2 nie był jakiś uciążliwy. Mam też nadzieję, że przed premierą ujrzymy jakiś gameplay. Mimo wszystko trzymam kciuki za chłopaków z Reality Pump, mam do tego studia duży sentyment, bo dla mnie RP to takie polskie Piranha Bytes. Wielkość ekip i budżety gier są zbliżone, a przy tym ich gry mają to „coś” co przyciąga.
Dziękuję za odpowiedzi. I życzę powodzenia. 🙂
A konkurs nadal aktualny??
to kiedy w końcu premiera?
kundelek77 – jak najbardziej, po prostu roześlemy kody po premierze.|deathcross – konkretu brak, ale poślizg nie powinien być duży.
DRM wcale nie musi być tożsamy z wersjami cyfrowymi i „zapewnianiem wsparcia nawet po wielu latach” – pozdrowienia od GOG.com.
Czekam na tą grę i mam nadzieję, że niedługo już się doczekam. Zagrałbym w dobrą grę o piratach, bo już jakiś czas nie było takiej (albo nie słyzałem).
@Makatcoo jeżeli masz jakiś problem z naszą grą, to daj znać a na pewno postaram się pomóc.
na to wygląda że gra „będzie” dostępna na steam 16 grudnia :/ tutaj jest podana nowa data http:store.steampowered.com/video/281130?snr=1_5_9__400(jak tak dalej będa przesuwac premiere to gra skończy jak pirates of the carribean-armada of the damned ,gra ktora była ukończona w 90% i nagle ją anulowali po wielokrotnym przekladaniu daty premiery) 🙁
Z tymi melonami, to chodziło mi o artykuł/jego tytuł: wbrew pozorom melon i arbuz to nie to samo 😉
https:steamcommunity.com/app/281130?l=polish,własnie zaczynaja tracić klientów
@gralowiec Jak?
A to nie dzisiaj miało wyjść? I co to znaczy „niewielka” obsuwa? Bo w sumie wydaje mi się, że o Raven’s Cry słyszałem już jakiś dłuższy czas temu. Nie wiem też, jak można planować wydanie gry i nie być w stanie pokazać żadnego konkretnego nagrania z rozgrywki. To, że Reality Pump nie zrobiło dobrego RPGa, tylko grę akcji, bo nie miało czasu, też nie brzmi zachęcająco, mimo że oczekiwałem na porządną grę akcji w innych, niż tych mdlących, disneyowskich klimatach, już zanim przejęło ten projekt.
Póki co Raven’s Cry sprawia wrażenie skleconej na kolanie kaszany, której największym atutem są pochwy. Mam nadzieję, że jestem w błędzie i fakt, że nie może się obronić własnym gameplayem nie wynika z tego, że wydawca boi się nim odstraszyć potencjalnych nabywców, bo wiązałem z tym tytułem duże nadzieje.
Te przesunięcia premiery to kipna jakaś, szczególnie w takiej formie.
Kibicuję tej grze, kibicuję Reality Pump, ale wkur**a mnie takie zachowanie. Decyzja o przesunięciu premiery na pewno nie zapadła w nocy, więc chociaż można było to ogłosić wcześniej, a nie w momencie, gdy gra powinna być już dostępna na Steamie. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie lepsza komunikacja na linii developer-gracz, a sama gra okaże się co najmniej przyzwoita 😉 Pozdrawiam!
Dziękuję za odpowiedzi.|W pytaniu o mity miałem bardziej namyśli zwiastuny np. śmierci (latający holender), które byłyby jedynie w sferze wizualnej tj. bez interakcji z graczem. Ale rozumiem, że również się nie pojawią.|Szkoda, że nie ma wersji DRM-free, choć tłumaczenie o wersji cyfrowej jest dla mnie niepoprawne, bo w końcu istnieje choćby taki GOG, który został wcześniej wspomniany. Zapewne kwestia pojawienia się takiej wersji należy do wydawcy i nie macie na to zbytnio wpływu.
Szanowny Panie Zuber, Dziękuje za to że Reality Pump robi tak wiele wysiłek z modelami postaci. Istnieje bardzo niewielu gier gdzie wszystkie modele postaci są wyposażone w pochwy. Bardzo miło to słyszeć! Szkoda że nie będzie pasek. Czy mogę pytac dlaczego tak jest (brak czasu? zbyt trudne do wykonania?). Nie będzie możliwości, że mógłby być paski do noszenia w późniejszej versi przez patcha? To byłoby cudownie i Reality Pump byłaby Firma która offerowa taki detal jako pierwsza. Niemniej jednak,wiele dzięki
brak gameplaya, opóźnienia w wydaniu gry niestety ale coś mi tu brzydko pachnie
Może promocja produkcji nie jest najwyższych lotów, ale za zorganizowanie tego Q&A wielkie brawa. To się ceni 🙂
Coś tu bardzo brzydklo pachnie 🙂
@TadeuszZuber – Nie mam żadnego problemu z Waszą grą. Chcecie dawać DRM, to OK. Ale nie wciskajcie kitu, że DRM dajecie po to, by uszczęśliwić graczy, bo wszyscy wiemy, że to nieprawda. Tym bardziej, że – jak już wspomniałem – jest rosnący w siłę GOG.com, który z powodzeniem może spełniać rolę, o której wspomniał Pan powyżej w odpowiedzi na pytanie Shleizer’a odnośnie zabezpieczeń antypirackich.
akurat gog.com jest bardzo dziwną stroną i nie do końca wiem jak ją traktować|Dostałem od nich wiedzmina2 (za co im bardzo dziękuję:) ), ale teraz mam problem. Ściągam grę od nich i instaluję:) super, ale co w momencie kiedy wpada ktoś i prosi o udowodnienie jej legalności? nie mam klucza, dowód zapłaty wpłyną na maila który może być czyjkolwiek, znam login i hasło na stronę, ale równie dobrze może być mojego znajomego. Jak udowodnić że gra jest moja a nie z torenta? wiedzmin2 z gog’a działa bez klucza