rek
rek

[Do przegadania] Jak wyobrażano sobie gry przyszłości w latach 80.?

[Do przegadania] Jak wyobrażano sobie gry przyszłości w latach 80.?
Filmy science-fiction sprzed kilkudziesięciu lat są najlepszym dowodem na to, że przewidzenie przyszłości ogółu rodzaju ludzkiego graniczy z niemożliwością. Jeśli jednak ktoś zna się na konkretnej dziedzinie – na przykład grach – jego prognozy mogą się okazać zaskakująco trafne.

Internet odkrył ostatnio artykuł z lat 80., w którym pada sporo tego typu prognoz dotyczących stanu branży growej w przyszłości (2000 i później). Przejrzyjmy tezy w nim zawarte i zweryfikujmy, na ile się sprawdziły (pomniejszym rozbieżnościom będziemy pobłażać, przyjmując, że przy przewidywaniu rynku tak dynamicznie rozwijającego się nie da się mieć stuprocentowej racji).

  • W ciągu dziesięciu lat dzisiejsze gry komputerowe będą prawdopodobnie wydawać się bardzo podstawowe i prymitywne. Gry przyszłości będą szybsze i bardziej ekscytujące, z wyjątkowo realistycznymi obrazami.
  • Gry będą odtwarzane przez komputery sto razy potężniejsze i szybsze niż te, które mamy dzisiaj i zdolne przechowywać miliony informacji. Komputery takie będą powstawały dzięki pakowaniu coraz to bardziej skomplikowanych obwodów w krzemowych czipach.
  • Gra telewizyjna z bardzo dużą pamięcią będzie mogła odtwarzać szczegółowe obrazy, powiedzmy, Bitwy pod Waterloo albo walki w kosmosie, a gracze będą mogli sterować zdecydowanie większą ilością szczegółów w obrazie niż dzisiaj.
  • W grach sportowych prawdopodobnie będziecie mogli sterować każdym z członków zespołu indywidualnie. Gry te będą miały też elektronicznie zsyntetyzowane głosy, a sędzia będzie w stanie stwierdzić, kiedy będziecie na spalonym, a kiedy należeć wam się będzie rzut wolny.
  • Potężne komputery będą mogły stworzyć gry przygodowe nieskończenie bardziej skomplikowane niż te, w które gra się dzisiaj. Graczowi pomagać będzie prawdopodobnie plansza i pionki, dzięki którym zaplanuje i będzie śledził swoje ruchy. [Jeśli chodzi o wirtualną planszę i pionki, to na razie się zgadza]
  • Handheldy będą nadal miały ekrany LCD, ale prawdopodobnie będą kolorowe i tak samo szczegółowe i realistyczne jak obraz dzisiejszej telewizji.
  • W roku 2000 będziecie mogli grać z kimś oddalonym o setki mil. Te gry zawierać będą miniaturowe nadajniki i odbiorniki radiowe, które nadawać będą wasze ruchy i odbierać ruchy waszych przeciwników z bardzo małym opóźnieniem. Ruchy przeciwników będą się automatycznie pokazywały na LCD.
  • Ostateczna Gra będzie superrealistyczną symulacją komputerową, której akcja rozgrywać się będzie wszędzie dookoła w specjalnym pomieszczeniu do gier. Gra ta – może o inwazji kosmicznej albo przygodowa – będzie miała efekty 3D, laserowe oświetlenia i kwadrofoniczny dźwięk. [Zakładamy, że Ostateczna Gra jeszcze nie powstała. Chociaż obrazek wygląda trochę jak Star Citizen, EVE Valkyrie… i sporo innych tytułów]
  • Z dzisiejszego punktu widzenia niektóre z tych rzeczy wydają się być oczywiste, ale nietrudno domyślić się, że trzy dekady temu gry wyglądały zupełnie inaczej i niektóre z powyższych wniosków – jak chociażby rozgrywkę na odległość – zapewne ciężko było wysnuć. A jak wy wyobrażacie sobie gry za 30, 40 lat?

    rek

    52 odpowiedzi do “[Do przegadania] Jak wyobrażano sobie gry przyszłości w latach 80.?”

    1. Dawid „spikain” Bojarski 29 sierpnia 2014 o 05:59

      Filmy science-fiction sprzed kilkudziesięciu lat są najlepszym dowodem na to, że przewidzenie przyszłości ogółu rodzaju ludzkiego graniczy z niemożliwością. Jeśli jednak ktoś zna się na konkretnej dziedzinie – na przykład grach wideo – jego prognozy mogą się okazać zaskakująco trafne.

    2. Oculus Rift będzie przestarzałym rupieciem. Do przyszłosciowych gogli będą dołączone rękawice jak w Raporcie Mniejszości gdzie Cruise sterował wszystkim. Fotorealizm – coś jak technologia wykorzystana w Get Even…tylko 10x lepsza. Tekstury będą wielkości 12000×12000 pikseli, dzięki 20GB pamięci RAM i VRAM. Monitory to w ogóle będzie przeżytek, bo wszystko będzie hologramem jak w Dead Space. I najważniejsze – cały ten sprzęt będzie nie większy niż obecny smartfon. 😉

    3. 30, 40 lat? Nie wiem, nie gralem nigdy w fallout’a i nie wiem w jakie gry w tamtej grze ludzie grali… 🙂

    4. Mnie bardzo podoba się świat przedstawiony w Gamedecu Marcina Przybyłka. To znaczy w pierwszym i częściowo drugim tomie, zanim autor całkowicie stracił związek z rzeczywistością. I prawdopodobnie taki będzie rozwój gier.

    5. To teraz temat do „przegadania” „jak wyobrażacie sobie gry w 2080 roku ?”

    6. @Somi88 Akurat przewidywanie czegoś co się może stać za 70-80 lat jest delikatnie rzecz mówiąc bezcelowe, wystarczy sobie poczytać co przewidywali różni futuryści (choć wtedy pewnie tak się nie nazywali) 80-90 lat temu. Kiedyś taki artykuł, czy galeria była w internecie. Kiedy jeszcze przewidywanie 20-30 letniego rozwoju technologii może mieć jakiś sens bo jest to w sumie niewielki odcinek czasu (jedno pokolenie) to im dalej tym gorzej. Szczególnie jeśli wziąć pod uwagę punkt osobliwości technologicznej.

    7. NieJestemzPolskiPL 29 sierpnia 2014 o 16:00

      Jeśli ktoś widział SAO to odpowiedź jest oczywista.

    8. Kiedys napisalem tekst do pewnego zina (potem, po latach byl zreszta publikowany a Tipsomaniaku). Pisalem go na Amidze 500 bodaj i bylo w nim cos takiego, ze niecale 10 lat temu szczytem marzen byl komputer, ktory byl jakies 100x wolniejszy i mial 1000x mniej pamieci. A potem rzucilem gleboka mysl, ze ten sprzet, ktory mam dzisiaj to za 10 lat bedzie stosowany w prymitywnych grach dla malych dzieci (tzn. ze beda w nim uklady o mocy mego obecnego komputera). Mylilem sie. To nastapilo po 5 latach.

    9. A teraz popatrzcie na swego kompa – jest lepszy niz pierwszy Cray, uzywany przez Pentagon na poczatku lat 80-tych. Popatrzcie na swego smartfona – jego moc obliczeniowa jest wieksza niz wszystkich istniejacych kompiuterow na swiecie na poczatku lat 70-tych. A to „eskaluje szybko”. Gwarantuje wam jedno – przyszlosc bedzie zupelnie inna niz sobie wyobrazacie. Bo zawsze tak bylo.

    10. @Somi88, odpowiedniejszym pytaniem jest: kiedy dojdziemy do końca możliwości krzemu.

    11. Tu macie jak ludzie w 1900 wyobrazali sobie rok 2000. I drobna uwaga – technika zmienia sie MNIEJ niz ludzkie obyczaje i moda. A nam sie zawsze zdaje, ze za 100 lat to beda cuda techniki i tacy sami ludzie jak teraz.http:technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,10089048,Zobacz_jak_rok_2000_wyobrazali_sobie_ludzie_zyjacy.html

    12. @Smuggler, czy chodzi o artykuł „enjoy(stick) the game!” z tipsomaniaka z 2008 ?

    13. oj, nie tam raczej szlo o to jak wygladaly komputery w opowiadaniach sf w przeciagu ostatnich 40 lat.

    14. Gdzieś to czytałem ale nie pamiętam dokładnie gdzie ;(

    15. no ja tez 🙂

    16. „dzięki pakowaniu coraz to bardziej skomplikowanych obwodów w silikonowych czipach.” Guise gdzie wy słyszeliście o silikonowych czipach. Okropny babol z tłumaczenia.

    17. Ktoś wcześniej przytoczył SAO. Cóż mogę powiedzieć, z chęcią zanurzyłbym się w takiej grze. :]

    18. Nie przewidzieli pkt. 9: Wydawanie gier multiplatformowych znacząco spowolni te procesy 🙂

    19. gry za 30 40 lat? Call of duty Adwanced Warfare 11 i może fifa 31? Albo Assasins Creed 1990 , taki powrót do przeszłości. Treyarch połączy się z IW i będą dalej wypluwać coda co roku a Ea będzie dawać kolejne simsy. Może steam upadnie? Ciekawe jak będzie wyglądać F2P? Kupowanie amunicji w takim bf? Jeśli nie będzie jakiegoś krachu gier porównywalnego do tego z 1984 to nic się nie zmieni.

    20. Swego czasu – tak około 20 -25 lat temu kupowałem wszystkie czasopisma komputerowe o grach ( nie było ich aż tak wiele, gier również nie pojawiało się tyle co teraz – pamiętam jak się czekało na Isztar ). Nie pamiętam już w którym czasopiśmie – Top Secret czy Secret Service a może i innym czytelnicy przewidywali jak będą wyglądały gry i komputery za 10-20 lat. I jako fantastykę/żart podawano dyski tetrabajtowe czy też ilość pamięci w GB. W Ishar 2 i 3 człowiek zachwycał się grafiką. A dziś … 😉 .

    21. Po takich porównaniach można stwierdzić że przyszłość będzie inna niż się wydaje. Tylko niektórej jej przewidywane opcje mogą sprawdzić.

    22. Dawid „spikain” Bojarski 29 sierpnia 2014 o 17:57

      @MainEvil, mbwrobel: Tak, ale faktycznie zmienię, żeby nie było niedomówień. Dzięki za zwrócenie uwagi. 🙂

    23. @mbwrobel Jakbyś nie zauważył po polsku silikon i krzem to dwie zupełnie różne substancje, więc twoje wyjaśnienie nie ma najmniejszego sensu. Poza tym i „hajp” i „luknąć” to zwyczajne błędy.

    24. @Rosomax – dyski twarde z tetry (tetrabajtowe) to nadal sf. 🙂 . Ale pamietam jak znajomy chyba w 1995 kupowal sobie dysk JEDEN GIGA to pomyslalem „chyba go posr… pokrecilo, co on chce tam trzymac?!” 🙂

    25. @Dersei @mbwrobel|”w języku polskim nazwa silicon oznacza polimerowe tworzywo, ale nie wolny krzem. W języku angielskim natomiast nazwa silicon oznacza krzem, zaś silicone to to co u nas nazywa się silikonem.” To dość częsty błąd w tłumaczeniu, ale przecież Silicon Valley to nie Dolina Silikonowa 😉

    26. Przyszłość w grach? Tutaj polecam książkę „Player One”, gdzie przyszłością branży było połączenie rzeczywistości wirtualnej i serwisu społecznościowego. A potem Facebook kupił Occulusa…

    27. W przyszłości gry w sferze grafiki osiągną maksymalny poziom, którego już nie przeskoczą – fotorealizm. Prawdziwy, nie jakaś tam popierdółka – nie będzie można odróżnić co jest filmem, a co grą.

    28. Hmmm… gry za 30-40 lat? Ciężko powiedzieć. Pewnie osiągniemy fotorealizm w kwestii grafiki. Osobiście uważam że fajna byłaby też wirtualna rzeczywistość z prawdziwego zdarzenia Mam nadzieje ze powstanie technologia umożliwiająca dosłownie „bycie” daną postacią 🙂 . Oculus Rift to dla mnie tylko jeden krok ku pełnej immersji.

    29. Ja uważam że z grami może być trochę jak z malarstwem, teraz mamy dążenie do fotorealizmu i tworzenia coraz lepszej grafiki, a gdy już to osiągniemy, to zacznie się pojawiać więcej awangardy i eksperymentowania z formą. Co nie oznacza oczywiście że fotorealistyczne gry przestaną wychodzić. Zresztą już teraz można zacząć obserwować takie tendencje.

    30. Innymi słowy, obstawiam że gry za 30-40 lat będą, zupełnie niepodobne do tego co znamy teraz. I może wreszcie przestaną kopiować (np. filmy) a zaczną mieć swoją własną, wyjątkową dla nich, formę.

    31. spełni się większość naszych oczekiwań/przewidywań, tylko nie tak i nie wtedy, kiedy i jak tego oczekujemy.

    32. Do powszechnego użycia wejdzie grafen, dzięki któremu komputery będą miały o wiele większą niż teraz moc obliczeniową.|Miniaturyzacja będzie postępować, ale powstanie również pseudo-komputer, w którym będzie tylko procesor, pozostałe części będzie się do niego podłączać przez następce USB (przenośna karta graficzna). Powstanie nowy gag&092;tunek vier – gry dokumentalne, które będą nam przybliżać wydarzenia poprzez udział w nich.

    33. Rufus, przestań grać w gry od EA i Ubisoftu, a zobaczysz, że to o czym mówisz dawno stało się faktem na PCtach.

    34. Scorpix – alienware zrobil taki modulowy komputer. Nikt tego nie kupowal. Pomysl jest glupi z zalozenia. Moze przejdzie w smartfonach gdzie bycie na krawedzi wydajnosci w porownaniu do ceny tak naprawde nie gra roli, ale nie na PC.

    35. @SkywalkerPL a wiesz, że pierwsze tablety powstały w okolicach 2006 roku, ale się nie przyjęły i zarzucono ten projekt na kilka lat? Taka karta graficzna byłaby dobrym rozwiązaniem dla osób, które muszą mieć kompa z kartą najwyższej jakości w kilku kompach. Kupują jedną i mogą przełączyć ją na inny gdy trzeba.

    36. Darkpoland666 30 sierpnia 2014 o 09:12

      @Szpagin – genialna książka od Ernesta Cline’a jeśli sie nie mylę 🙂

    37. @Rufus , racja. @SkywalkerPL ma rację. 😉 Pograj sobie w przeróżne indyki typu FEZ,Limbo czy Superhot. Gry, które posiadają albo totalnie kuriozalne mechanizmy, bądź totalnie niszczą obecny wygląd danego gatunku [superhot]. Przez najbliższe lata z pewnością będzie ciągłe dążenie, do uzyskania jak największego fotorealizmu. Tego akurat nie rozumiem, ale także upychanie coraz to większych rozdzielczości na ekrany. 4K to już naprawdę kosmos, i ma sens w +50″. FullHD na ~23″ jest z pewnością wystarczające.

    38. Znajomy informatyk, który w ciągu dziesięciu lat złożył mi trzy komputery, za każdym razem rzuca hasło „Kiedyś taki sprzęt będzie dodawany do płatków”. A co do gier to liczę na wirtualną rzeczywistość. I myślę, że za dziesięć lat, na stronie cda, będzie się dało zrobić akapit pisząc komentarz,

    39. Fani anime na pewno nie zdziwią się jeśli powiem Sword Art Online, a wszystkim, którzy nie znają gorąco polecam. 🙂 |Zapewne coś na podobę Nerve Gear kiedyś powstanie i będzie w pełni funkcjonalne. Dzięki takiemu hełmowi będziemy mogli niemal fizycznie przenieść się do świata gry, tak jak w ww serialu. Z drugiej strony na pewno rzeczywistość rozszerzona będzie coraz bardziej obecna w naszym życiu i zapewne będą też gry bazujące na tej technologii.

    40. SkrzydlatyGryfek 30 sierpnia 2014 o 16:32

      @Pan Dzikus Hahaha, dobrze powiedziane 😀 Rozmowy już są ciekawsze niż z wieloma ludźmi :> |@Antilles Tak jak kiedyś CD-Rom był dla bogatych, a teraz ma go każdy 😀 Niedługo Bluray będzie normalką i prędkość dysków oraz Internetu będzie znacznie większa, a transfer downloadu, a nawet uploadu przekroczy GB/s 😀 W sumie będą pliki po 15TB, więc będzie trzeba xD

    41. @Scorpix Coś takiego nigdy nie będzie miało miejsca, przede wszystkim dlatego że pozbawiło by producenta części zysków, bo zamiast kupować dwie, trzy czy cztery karty graficzne, wystarczyła by jedna. Wnętrze komputera raczej nie zmieni się za bardzo, bo jest to budowa bardzo prosta w obsłudze i konfiguracji. Praktycznie każdy może teraz coś wymienić w pc, nie potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza, wystarczy włożyć kartę w odpowiedni port i działa.

    42. Nikt naprawdę nie wie co będzie za xx lat.Możemy się mylić jak osoby z lat 80 lub nie,więc według mnie nie warto tego dociekać.

    43. @SkywalkerPL @k4cz0r Dlaczego zakładacie że nie gram w indyki? Nie macie pojęcia jak bardzo się mylicie 😉 Sugeruję tylko że ten proces będzie się bardzo nasilał, powiedzmy sobie szczerze, boom na indyki zaczął się raptem 2-3 lata temu. To nadal nie jest mainstreamowe, ale myślę że mainstreamowe się stanie, albo przynajmniej nowe mechanizmy rozgrywki do mainstreamu zaczną coraz bardziej przenikać. Ta ewolucja będzie dużo bardziej drastyczna, niż to co obserwujemy teraz w indykach.

    44. Pokładam też duże nadzieje w sprzętach typu Oculus, jeśli to wypali, tak jak wszyscy planują, to wywróci branżę do góry nogami i mocno wpłynie na to jak w przyszłości gry będą wyglądały.

    45. Przyszłość gier: grafika lepsza niż realny świat ale fabuła i grywalność beznadziejna. Niestety to już powoli się zaczyna.

    46. Za kilkadziesiąt lat (obym doczekał 😛 ) granie będzie przypominać owe symulatory wspomnień z Cyberpunk 2077. Będziemy siedzieć w odpowiedniej pozycji, podpięci do matrixa, a naszymi poczynaniami będziemy kierować bezpośrednio naszym mózgiem. Sprzęt będzie potrafił odłączyć nas od rzeczywistości i nakierować uwagę na świat wirtualny. Będzie to uzależniające w stopniu tak wysokim, że niektórzy nie będą chcieli z niego wychodzić.|Wtedy też, będę już tak stary zgrzybiały, że zemrę podłączony do takiego cuda. 😀

    47. Maszyny staną się powiernikami dusz ludzi, po śmierci umysły zostaną przeniesione do pamięci o pojemności zettabajtów, gdzie będą uwięzione aż do końca świata. Coś jak w I have no mouth and I must scream. Jak już na ziemi nie będzie nikogo, maszyny będą dalej zarządzały umysłami ludzi na swoich dyskach. Aż przez błąd systemu zaczną ich torturować i inne takie.

    48. @SkrzydlatyGryfek|Hej, a ja nie mam CD-ROMu. 🙂

    49. EastClintwood 31 sierpnia 2014 o 00:27

      Przyszłość gier to rozszerzenie odczuwania rozgrywki na wszystkie zmysły.

    50. @SerwusX|Podobna sytuacja miała też miejsce w anime Zegapain. Ludność praktycznie wymarła, ale serwery utrzymywały ich świadomości i symulowały życie.

    51. Co do takich klimatów, polecam przeczytać to opowiadanie Asimova: http:pokazywarka.pl/ostatniepytanie/ bardzo dobre i przewrotne 🙂

    52. Uwielbiam takie ciekawostki jak w artykule. @Spikain czy mógłbyś podać z jakiego magazynu/gazety pochodzi przytoczony przez Ciebie artykuł?

    Dodaj komentarz