rek
rek

[Biuletyn e-sportowy] E-sport w mainstreamie?

[Biuletyn e-sportowy] E-sport w mainstreamie?
Niemal tydzień temu skończyły się Mistrzostwa Świata League of Legends. Z kronikarskiego obowiązku wspomnę na początku, że zwycięzcą zostali koreańscy SK Telecom T1 pokonując pewnie 3:0 Royal Club z Chin. Patrząc z perspektywy całego e-sportu ten turniej był ważny z zupełnie innych względów. Choć fani Doty pewnie mnie zjedzą, uważam, że był nawet ważniejszy niż The International 3. Zanim pójdziecie pisać gniewne komentarze, przeczytajcie.

Gdyby spytać mnie 10-12 lat temu jaki byłby największy sukces e-sportu, odpowiedziałbym bez wahania, że puszczanie meczów w telewizji. Aby dać młodszym graczom nieco więcej perspektywy, dodam, że to były czasy gdy Starcraft przeżywał złotą erę i scena powoli rozwijała się nawet w Polsce, a takie gry jak Quake 3 Arena, Counter-Strike czy Unreal Tournament były hitami przyciągającymi graczy do kafejek. Scena rozwijała się właśnie w kafejkach internetowych, bo Internet w Polsce wciąż jeszcze był na korbkę… znaczy na modem. Czasy nieco się zmieniły i dziś e-sport w telewizji jest mało realny z innych względów. Wtedy nie było zainteresowania oglądaniem jak ktoś gra na komputerze, dziś nie ma zainteresowania oglądaniem telewizji. Bo i po co, skoro są streamy, You-Tube, legalne strony z filmami i serialami. Wszystko dostępne na jedno kliknięcie i za mało opłatą lub w ogóle za darmo.

Czemu piszę o tym wszystkim w zestawieniu z „ważnością” turnieju LoLa? Odpowiedź brzmi krótko – rozmiar. Co by o Riocie, organizacji czy formacie turnieju nie mówić, mają rozmach. Tegoroczny finał rozegrany został w Staples Center w Los Angeles. To arena, na której zwykle zmagają się Lakersi, zdolna pomieścić 13 000 widzów. Dla porównania dodam jeszcze, że do Katowickiego Spodka na mecze siatkówki wchodzi ok. 10 000. Bilety na finał rozeszły się w godzinę. Na TI3 weszło 2 500 widzów, wynik też całkiem niezły. Czy gdyby wynająć większą halę znaleźliby się chętni by ją wypełnić? Nie wątpię.

Aby w pełni uświadomić sobie skalę zjawiska potrzebne wam jest jeszcze kilka informacji. Warszawski klub dla graczy, Level UP, był otwarty całą noc. Fani ze stolicy czekali do piątej rano by razem obejrzeć finał LoLa tak jak zwykle ogląda się finały Piłkarskich Mistrzostw Świata. W Polsce zresztą kultura tzw. BarCraftów, wywodzących się oczywiście ze sceny SC, na razie raczkuje. Po tym jak 200 osób spotkało się w jednym z miast w USA by oglądać razem finały w lokalnym oddziale dużej sieci fast-foodów, sieć ta wyraziła oficjalne zainteresowanie organizacją takich eventów na terenie całego kraju. Pracownicy Riotu natychmiast wyszli z gotowością wszelkiego wsparcia. O ile branża elektroniczna od dawna zdawała sobie sprawę z istnienia e-sportu jako zjawiska, to kto by nawet rok temu zgadywał, że DRUGA LIGA League of Legends w USA będzie sponsorowana przez Coca-Colę. A to właśnie stało się po Mistrzostwach. O finałach wspominały nie tylko portale branżowe, ale też choćby Forbes. No właśnie, cały ten akapit kręci się wokół naprawdę niesamowitych informacji dotyczących Riotu. Co by nie mówić, odnieśli oni gigantyczny sukces, po raz kolejny udowadniając, że są najpoważniejszym graczem na rynku. Przykro mi, ale TI3 marketingowo nie ugrało aż tyle.

Moim celem nie jest tępienie innych gier i wysławianie LoLa pod niebiosa. Byłbym naprawdę szczęśliwy gdyby i inne e-sporty miały aż takie „wzięcie”. Póki co nie mają, a powodów jest wiele. Największym jest chyba konkurencja, a konkretniej Blizzard. Już wcześniej opisywałem problemy, z którymi zmaga się WCS. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, bo Starcraft jako e-sport od kilku lat jest w stagnacji i wyjście HotSa dużo nie zmieniło. Do tego oficjalne stanowisko Blizza odnośnie Heart Stone’a, będącej w fazie beta karcianki, o której chyba wszyscy słyszeli brzmi – „Nie będziemy jej balansować pod względem e-sportu ani w ten sposób promować. Jak powstanie scena to nie będziemy przeszkadzać.” To podejście działało gdy Starcraft nie miał konkurencji, a scena istniała głównie w Korei. Dziś, jak już wspominałem, czasy się zmieniły. A co z Valve? Ci przechodzą do kontrofensywy (pun intended) – nie tylko od dawna intensywnie promują największą konkurencję dla LoLa, czyli Dotę 2, ale ostatnio zdecydowali się włożyć 250 tysięcy dolców do puli nagród mistrzostw w Counter-Strike: Global Offensive.

Bardzo niewiele gier komputerowych przebiło się jak dotąd do świadomości społeczeństwa. Tytuły te naprawdę można łatwo policzyć na palcach jednej ręki – World of Warcraft, Starcraft, Mario, Tomb Raider… i co dalej? Podejrzewam, że do tego grona najszybciej dołączy właśnie League of Legends, ale liczę na to by i inne gry zaczęły pojawiać się w tak zwanym mainstreamie, czyli choćby w serialach jak Big Bang Theory czy South Park. I to nie jest kwestia czy, ale raczej kiedy. Moja prywatna teoria jest taka, że ludzie, którzy całe życie mieli komputer, którzy jako nastolatkowie pasjonowali się już e-sportem, jakkolwiek w powijakach on by wtedy nie był, dziś są dorośli. I przez to chętniej siadają nie przed telewizorem by oglądać reprezentację, a przed komputerem by pasjonować się zmaganiami graczy.

rek

22 odpowiedzi do “[Biuletyn e-sportowy] E-sport w mainstreamie?”

  1. Niemal tydzień temu skończyły się Mistrzostwa Świata League of Legends. Z kronikarskiego obowiązku wspomnę na początku, że zwycięzcą zostali koreańscy SK Telecom T1 pokonując pewnie 3:0 Royal Club z Chin. Patrząc z perspektywy całego e-sportu ten turniej był ważny z zupełnie innych względów. Choć fani Doty pewnie mnie zjedzą, uważam, że był nawet ważniejszy niż The International 3. Zanim pójdziecie pisać gniewne komentarze, przeczytajcie.

  2. Ciekawe.. Cieszy mnie fakt że „ludzie z zewnątrz” dostrzegają wreszcie potencjał E-sportu.|( A co do „ludzi z zewnątrz”.. Mam na myśli osoby/firmy które nie interesują się grami na co dzień itd.. )

  3. LoL nie ma konkurencji w tej chwili może za parę lat, po samych streamch można stwierdzić że ta gre jest teraz na czasie. Na twitchu codziennie LoL na 1st miejscu oglądalność streamów nie spada poniżej 10 tysięcy w tej chwili jest 76 tys widzów, wszystkie streamy razem tyle nie mają… Co do mistrzostw „mają rozmach skur****”

  4. To DotA (1 część) nie była w mainstreamie? W azji gra wciąż w nią więcej niż w LoLa. Dodatkowo kiedyś Basshunter stworzył piosenkę, która była hitem przez jakiś czas w europie właśnie na temat Doty All Stars 🙂 |http:www.youtube.com/watch?v=0OzWIFX8M-Y

  5. @MakeSomeNoise Mimo rozmachu, to średnio im się udało zakończenie. Było cicho i dziwnie. Dużo osób twierdzi, że finały S2 bardziej się udały.

  6. @P_aul Forbes pisał też o Docie nie raz (między innymi przy TI). |Wiem że dużo piszę, ale lubię uściślić niektóre rzeczy. I mimo głupot jakie piszę zawsze staram się pisać prawdę 🙂

  7. @rozowyjelen|Po finałach Są również mówiono, że marnie wyszły.

  8. @ rozowyjelen – Mógłbyś chociaż podać skąd masz takie dane że w azji więcej osób gra w Dota1. Nigdy o tym nie słyszałem. Szczególnie dziwi mnie to ponieważ większość dużych turniejów opiera się teraz na DotA2.

  9. @2real4game Mimo wszystko końcówka nie była oszałamiająca (chodzi o wręczenie nagrody itp.). Dodatkowo casterzy muszą popracować, bo w chyba pierwszym meczu finałów w ostatniej walce nie mogli skupić się na ważnych rzeczach, i mówili o niczym istotnym. Ba – nawet ciężko ich było zrozumieć bo nie wiedzieli o czym mówić.|@Trizer Zaraz to poszukam. Dużo się opiera na Docie 2, ale Azja nie jest najbogatszym kontynentem, i wiele tam osób gra w kafejkach internetowych.

  10. Ok, znalazłem http:www.reddit.com/r/DotA2/comments/10i3sx/so_you_thought_dota2_was_getting_large/Co prawda statystyki są z tamtego roku. Mimo wszystko wątpię, aby znacząco się zmieniły.

  11. I niestety dalej nie widzę w tym biuletynie wzmianki o Codzie. W ten weekend w Londynie odbył się spory turniej, zjechało się 16 najlepszych drużyn, prawie połowa przyleciała z Ameryki i łączna pula nagród osiągneła aż 70000$. W dodatku na przyszły rok zapowiedziane są już mistrzostwa świata w Ghosts(w tym roku także się obyły w Black ops 2 a rok temu wMW3. Może esportowy CoD nie jest jeszcze tak popularny jak LoL i streamy nie osiągają takiej oglądalności ale zdecydowanie potencjał jest ogromny. Pytania pw

  12. @ rozowyjelen – Ciekawe.. Pytanie czy to przez wymagania czy sentyment do starej Doty. Chociaż.. Pewnie jedno i drugie.

  13. @eNNeR|Scena competitive w CoD skończyła się na pierwszym MW (CoD4). Żadna późniejsza odsłona nie było dostosowana do esportu, a większość graczy która się liczyła na scenie zmieniła platformy (LoL, CS:GO). Te śmieszne mistrzostwa to pewnie na konsolach były grane co? 😉

  14. @TrizerGłównie sentyment i kultura, w Chinach Dota 1 jest jak Starcraft w Korei a biorąc pod uwagę ilość mieszkańców Chin nietrudno policzyć skąd bierze się ta olbrzymia liczba 5 bilionów gier rocznie….

  15. @eNNeR 70k$ to musi być bardzo dużo dla zwycięzców, 3 i 4 miejsce, które było egzekwo na turnieju w LoLu dostały po 125k, nie wspominając już zwycięzców. Nie jestem jakimś fanem ogromnym LoLa, ale trzeba powiedzieć, że coraz szerzej słyszy się o esporcie i o LoLu i dzięki niemu esport nie jest tylko popularny w korei południowej

  16. Z LoLem jest taki problem, że z jednej strony rozwija esport poprzez przyciąganie nowych graczy, a z drugiej go rujnuje będąc za mocną konkurencją (przyciąga graczy i widzów z innych tytułów, przez co zamiast się rozwijać to upadają)

  17. Świetny artykuł, bardzo miło się czytało, tak jak streamy są esportowym odpowiednikiem telewizji, tak ten artykuł jest esportowym odpowiednikiem gazet. Można by pomyśleć, że w cd-action miałoby to jeszcze jakiś sens, ale za dużo się dzieje, żeby czytać o tym co miesiąc, dlatego forma artykułu na cdaction.pl jest moim zdaniem strzałem w 10. Od początku mi się podobał pomysł, a teraz jest tylko lepeij, fajnie że się przyjęło, jeszcze raz gratuluję 😛

  18. @VenomsssZoR|Na PCtach tak. Jednak tu chodzi o Xboxa.W kwietniu w Los Angeles były mistrzostwa świata w BO2. Między 8 drużyn został podzielony 1mln$.

  19. Odnośnie WCS’a. Blizzard zapowiedział, iż od nowego sezonu będzie obowiązywać nowy, nieco zmieniony format rozgrywek. Zostanie wprowadzony Region lock, który pozwoli na mniejsze lub większe wybicie się zawodników z EU cz NA, a Korki wrócą na serwery koreańskie. O innych zmianach nie wiem, ale chyba będzie coś jeszcze.

  20. No i proszę;) Mamy argumenty że grając można całkiem fajną kasę zarabiać;) Rodzicie, pozwólcie swoim dzieciom ćwiczyć:)

  21. Fajnie jest tak zarabiać na grach ;3

  22. World of Warcraft, Starcraft, Mario, Tomb Raider… i Grand Theft Auto !!! Chyba każdy wie, co to GTA. Nawet ten, kto nie wie, iż niedawno swoją premierę miała piąta odsłona tej serii, kojarzy poprzednie. Zaraz po GTA umiejscowiłbym Counter-Strike… Potem Gothic…

Dodaj komentarz