
Age of Wulin: Poradnik – część druga [+info, gdzie wpisywać kody]
![Age of Wulin: Poradnik – część druga [+info, gdzie wpisywać kody]](https://staging.cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/03/ef497245-91fa-40fe-bff1-330798c6bfa7.jpeg)
Na początek jednak słowo o kodach dołączonych do najnowszego numeru CD-Action. Wszystkie potrzebne informacje znajdziecie TUTAJ. Dochodzą nas głosy, że pewna liczba kodów jeszcze nie dotarła, choć minął już dłuższy czas od wpisania. Twórcy gry przepraszają i obiecują szybko naprawić błędy, więc cierpliwości – wszystko powinno dotrzeć. Tymczasem: zapraszamy do drugiej części poradnika. Pierwszą znajdziecie TUTAJ.
Doświadczenie
W AoW nie ma poziomów postaci, punkty doświadczenia pełnią więc nieco inną rolę niż w innych grach MMO. Każdy uzyskany za wykonane questy ikspek zostanie automatycznie przekształcony w punkty kultywacji (cultivation) w proporcji 1:1000. Tempo tej przemiany zależy w dużej mierze od otoczenia (Feng Shui się kłania) i zawsze jest najwolniejsze w miastach, zaś w pięknych okolicznościach przyrody (jaskinie, lasy, wzgórza, woda) możemy liczyć na sporą premię do jej szybkości.
Uzyskane w ten sposób punkty kultywacji można (a nawet trzeba) wykorzystać celem polepszania umiejętności bojowych. Rozwiązanie to symuluję naturalny progres nauki – wszak w prawdziwym życiu nowych zdolności nie zdobywamy skokowo, lecz w efekcie długotrwałej i wytężonej pracy. Szybko odkryjecie, że każdy skill wymaga poświęcenia mu mnóstwa punktów celem podniesienia jego poziomu. W AoW istnieją trzy sposoby na doskonalenie talentów prowadzonej postaci:
Kultywacja wewnętrzna (Internal Cultivation): to pasywna metoda, polegająca na powolnym przelewaniu punktów kultywacji w wybraną umiejętność celem podniesienia jej poziomu. Naraz można polepszać tylko jedną z nich, a wykorzystanie tej opcji nie wiąże się z żadną potencjalną premią do tempa nauki. Trwa długo, ale pozwala na swobodne wykonywanie questów, toczenie walk i eksplorację świata.
Kultywacja Sztuk Walki (Martial Arts Cultivation): zamiast cierpliwie czekać aż odpowiednia liczba punktów zostanie przelana na konto danej umiejętności i podniesie jej poziom, tempo nauki można nieco przyspieszyć. Wystarczy sypnąć groszem na kadzidła i wonne esencje, a natychmiast otrzymamy pokaźny bonus do stopnia zaawansowania w szkoleniu wybranej przez nas zdolności. Wady tego rozwiązania: sporo kosztuje (na początku rozgrywki łatwo w ten sposób pozbyć się wszystkich zarobionych monet), bogacze zaś szybko zderzą się z dziennym limitem możliwej do przeznaczenia na trening gotówki.
Ćwiczenia zespołowe: najbardziej opłacalne w licznej grupie (warto zaprosić innych graczy), pozwalają na spory skok w postępie nauki umiejętności dzięki sprawnemu wykonywaniu odpowiednich kombinacji ruchów. Powiązana z nimi mini-gra polega na wciskaniu odpowiedniej kombinacji klawiszy na klawiaturze. Zdolność mocno limitowana przez zmęczenie (Fatigue) postaci.
Oprócz doświadczenia i Punktów Kultywacji, wraz z wykonywaniem zadań gracz otrzymuje też punkty Qi. To osobno zdobywane doświadczenie, używane do rozwoju Meridianów (więcej na ich temat poniżej). Poza wykonywaniem misji, dodatkową ich ilość gwarantuje walka z potworami bądź innymi graczami. Silniejsi wrogowie dadzą więcej Qi. Istnieje dzienny limit, po osiągnięciu którego kolejne punkty nie będą już przydzielane.
Uwaga: zabijanie wrogów i potworów nie niesie ze sobą tradycyjnej nagrody w postaci punktów doświadczenia – jedyna gratyfikacja to punkty Qi oraz potencjalny łup. Pomyśl więc dwa razy: opłaca mi się walczyć, czy może lepiej ominąć nieprzyjaciela?
Uwaga 2: w pierwszej kolejności warto podnieść Umiejętności Wewnętrzne (Internal Skill). Cóż to takiego? Czytajcie dalej, to się dowiecie.
Umiejętności
Internal Skill: te tajemniczo brzmiące zdolności są tym, co tak naprawdę pozwala zdefiniować klasę prowadzonej postaci, jej silne i słabe strony. Umiejętności Wewnętrzne nie tylko poprawiają podstawowe atrybuty postaci (np. siła, punkty życia), ale także zwiększają potencjalne obrażenia zadawane przez ciosy Kung-Fu. Każda z nich posiada też unikalny efekt (np. leczenie lub absorpcja obrażeń), a do nauczenia się jest ich od groma (ponad 100).
Pierwszą Internal Skill, którą opanujecie podążając za zadaniami szkoleniowymi (pomogą wam w tym wspomniane w poprzedniej części dziennik misji oraz interaktywny poradnik), będzie Medytacja, pozwalająca szybko odzyskać utracone punkty życia i „many”. Kolejne skille można zdobyć albo w Sektach (otrzymywane są wraz z postępami wewnątrz ich struktur oraz w trakcie przygód i zleconych misji), albo (w przypadku zdolności „niezrzeszonych”) w podczas podróży – tych czeka na was parę tuzinów. Te sekciarskie warto podnieść do 30 poziomu, co odblokuje u mistrzów danej organizacji możliwość nauki kolejnej (silniejszej), na której warto skupić dalszą uwagę.
Rutyny (Routines): jak nazwa sugeruje, są to zdolności używane przez nasze postacie najczęściej. Mówiąc prościej, na grupę tę składają się wszystkie znane nam ruchy, ciosy, chwyty kontry, które tworzą siłę naszego Kung-Fu. Każda z Sekt posiada trzy charakterystyczne dla siebie zestawy umiejętności aktywnych, a opowiem o nich więcej w części poradnika poświęconej poszczególnym szkołom sztuk walki.
Lekkość (Lightness): jeśli podobał się wam film „Przyczajony tygrys, ukryty smok” i marzyło wam się łamanie praw fizyki na podobieństwo jego biegających po wodzie i śmigających po pędach bambusa bohaterów, to ta gałąź umiejętności jest wręcz stworzona dla was. Podwójny skok, lewitacja bieganie po ścianach… Co dusza zapragnie! Te operowane w całości za pomocą klawiatury ruchy umożliwiają nie tylko dotarcie w pozornie niedostępnie miejsca, ale pozwalają także zyskać przewagę w trakcie starć. Aby zdobyć te unikalne skille, podróżuj po świecie i wykonuj questy – wielu nauczyć można się w trakcie spotkań losowych.
Szyki (Arrays): to formacje wymagające do wykonania więcej niż jednego gracza. Najczęściej używa się ich przed instancjami, jako że zapewniają one członkom drużyny pokaźne buffy.
Meridiany (Meridian): czyli linie energetyczne, które nie będą obce miłośnikom akupunktury. Ta gałąź umiejętności wykorzystuje punkty Qi i potrafi skutecznie wzmocnić postać, polepszając jej statystyki. W sumie jest ich dziewięć (na raz mogą być aktywne maksymalnie trzy), z czego osiem powiązanych jest z jednym z Internal Skillów zapewnianych przez Sekty, a jeden przydzielony jest tym neutralnym. Z oczywistych względów najlepiej zacząć od rozwoju Meridianu powiązanego z umiejętnością wybranej przez nas szkoły walki – jeśli dołączyłeś do Shaolin, to największe korzyści osiągniesz skupiając się w pierwszej kolejności na przypisanym im talentom.
Meridiany mają trzy etapy rozwoju:
1. etap: pierwszy Internal Skill na 25. levelu, Meridian można rozwinąć do 36. poziomu
2. etap: drugi Internal Skill na 20. levelu, Meridian można rozwinąć do 72. poziomu
3. etap: trzeci Internal Skill na 20. levelu, Meridian można rozwinąć do 108. poziomu
Kombosy
Za każdy odblokowany etap rozwoju Meridianów (2. lub 3.) otrzymasz combo point. W sumie do dyspozycji masz aż osiem miejsc na kombosy, ale każdy kolejny kosztuje więcej (1-2-4-8-16-32-64-128). Jeśli masz dosyć punktów, wybierz pożądaną sekwencję ciosów i przeciągnij ją w wybrane miejsce. Każda szkoła walki posiada trzy takie kombinacje.
Dzięki kombosom możesz szybko wykonać dwa ciosy bez konieczności czekania na globalny cooldown, co znacząco poprawia skuteczność prowadzonej postaci w walce.
Typy ciosów
Starcia opierają się na systemie, który można pokrótce określić jako „papier-nożyce-kamień”. Wszystkie ruchy i ciosy należą do jednej z trzech kategorii ciosów Kung-Fu:
Bezpośrednie obrażenia (Real Move): oznaczone na czerwono. Blokujący przeciwnik otrzyma mniej obrażeń.
Technika Obronna (Parry): umiejętności te aktywowane są raz i działają jako stała zdolność obronna. Blokujemy za pomocą prawego przycisku myszki, co nieźle chroni nas przed atakami, ale wystawia na zmyłki przeciwnika.
Zmyłka (Empty Move): pozwala przełamać blok wroga i czyni go podatnym na ataki. Nieskuteczna przeciw bezpośrednim atakom.
Na dzisiaj to tyle. W następnej części przyjrzymy się bliżej profesjom oraz Sektom.

Czytaj dalej
Jedna odpowiedź do “Age of Wulin: Poradnik – część druga [+info, gdzie wpisywać kody]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Witam w kolejnej części poradnika do Age of Wulin. Po nieskomplikowanym wstępie zapraszam do wyższej szkoły jazdy. Dziś wyjaśnię system zdobywania doświadczenia, sposób działania umiejętności bojowych oraz metody ich doskonalenia.