
Xbox Series X/S: Szczegóły kompatybilności wstecznej. Dwa razy więcej fps-ów i auto HDR [WIDEO]
![Xbox Series X/S: Szczegóły kompatybilności wstecznej. Dwa razy więcej fps-ów i auto HDR [WIDEO]](https://staging.cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/03/462d7875-c753-4b7c-8cd9-bb289ff88e13.jpeg)
Temat kompatybilności wstecznej był obecny w rozmowach o następnej generacji właściwie od samego początku, ale na konkrety musieliśmy czekać prawie do samej premiery. W zeszłym tygodniu dowiedzieliśmy się więc, że PlayStation 5 uruchomi prawie wszystkie gry z PS4. Teraz Microsoft pochwalił się, jak kwestia ta zostanie rozwiązana na Xboksie Series X/S.
Na konsoli zagramy w „tysiące produkcji” z poprzednich urządzeń firmy. Wszystkie skorzystają z mocy Series X/S, dzięki czemu „zadziałają z najwyższą wydajnością, z myślą o której je projektowano, ze znacznie wyższą wydajnością niż na ich pierwotnej platformie, co skutkuje wyższą i stabilniejszą liczbą klatek na sekundę, oraz renderowaniem przy maksymalnej rozdzielczości i jakości wizualnej”.
Przejdźmy do konkretów. Dysk NVME SSD zapewni więc krótsze czasy ładowania. Specjalna funkcja konsoli, Auto HDR, zgodnie z nazwą doda do każdego tytułu HDR. Działa to – nie zgadniecie – automatycznie, stąd developerzy nie muszą wypuszczać żadnych aktualizacji, a za poprawki odpowiada samo urządzenie (i to nie wpływając na wydajność procesora czy GPU).
Najważniejsza jest chyba jednak obietnica dużo stabilniejszej liczby klatek we wszystkich grach, a także dwukrotnego jej zwiększenia w wybranych dziełach. Jak tłumaczy Microsoft, metody pozwalającej uzyskać to ostatnie nie da się zastosować za każdym razem z powodu rozwiązań projektowych w niektórych produkcjach (przypomnę tylko dwa razy szybciej niszczące się bronie w działającym w 60 fps-ach Dark Souls 2, co trzeba było naprawiać patchem). Przykład działania tej funkcji zobaczyć możemy poniżej:
Konsola wyświetli także obraz w 4K (lub 1440p na Series S) dla tytułów z pierwszego Xboksa i Xboksa 360. Prawie wszystkie produkcje wyposażone zostaną też w 16x filtrowanie anizotropowe. Wszystko to zadziała z wydaniami zarówno fizycznymi, jak i cyfrowymi. Użytkownikom Xboksa 360 udostępniona zostanie zaś już niedługo możliwość zapisów stanu gry w chmurze za darmo, by mogli wygodnie przejść na nową generację.
Xbox Series X/S trafi na rynek 10 listopada.

Czytaj dalej
10 odpowiedzi do “Xbox Series X/S: Szczegóły kompatybilności wstecznej. Dwa razy więcej fps-ów i auto HDR [WIDEO]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Jak jestem fanem Sony (choć posiadam ps2, 3,4pro oraz x360 i one all digital (xboxy tylko dla kilku gier i kupione po taniości)), tak Sony tym razem tak daje uroczo dupy i nie pokazuje niczego szczególnego że serio Xbox wygląda dużo lepiej. Lipa trochę z tą dużo słabszą wersja (czy rzeczywiście nie będzie ograniczać lepszej), no ale poza tym pokazują że można…
Mnie dziwi, że Sony nie przejmuję nowych studiów, chodzą plotki o Warner Bros, ale są nic nie warte, gdy właściciel Warner oświadczył, że nie jest zainteresowany sprzedażą. Ostatnie przejęcie Bethesdy przez zielonych odbiło się szerokim echem w branży, a wraz ze zbliżającą się premierą XSX pewnie usłyszymy o kolejnym zakupie, a na celownika jest m.in. Sega.
Od pierwszej generacji jestem fanem Sony jednak powoli sie to zmienia patrzac jak MS podchodzi do graczy tworzac od zawsze konsole z mysla o wstecznej kompatybilnosci az do 1 generacji co jest tylko na plus. Pazerne Sony moim zdaniem ma w dupie i nie ma zamiaru w ogole to zmienic. Z chwila zapowiedzi PS5 chodzily plotki o kompatybilnosci dla PSX,PS2,PS3,PS4 ale teraz juz wiadomo ze uruchomimy gry z PS4 wiec next gen to zart. Po tej informacji Sony kasy ode mnie nie dostanie.
Chcialem kupic PS5 z mysla ze bede mial konsole ktora uruchomi wszystkie gry nawet te z pierwszej generacji aby nie trzymac tych wszytstkich urzadzen, ale tak sie nie stalo i mocno sie zawiodlem na Sony. Poza tym PS5 to produkt ktory nie jest dla mnie zadnym next genem za to Xbox musze przyznac ze zasluguje na ta nazwe. Posiadam XoX i musze przyznac ze konsola jest swietna. Poza tym zostane przy PS4 pro. Jak PS5 wyjdzie w wersji slim to moze kupie ale na chwile obecna jestem na nie.
@sytrus2007 Xbox nie ma kompatybilności wstecznej do pierwszej generacji. Nie ma nawet kompatybilności z X360. Gry z pierwszego xboksa i X360 są przystosowywane do działania na Xbox One i Series X/S, ale wymagają pobrania gry ze sklepu. Nawet jak masz płytę to i tak musisz całą grę pobrać. Nie wszystkie gry z X360 działają, niektóre działają z problemami, z pierwszego xboksa działa mniej niż 50 gier. To forma emulacji, a nie kompatybilność.
Micro:”Kup najnowszego XBOXA a będziesz mógł pograć w…stare gry” |Ja: „Ale ja chce zobaczyć na start nowej konsoli, nowe ekskluzywne gry, w które pogram tylko na waszym sprzęcie, pokazujące możliwości next-genowego sprzętu.”|Micro: „Aaa.. to nie mamy”
Devalion… To nie jest emulacja bo defakto te gry zostały w sposób automatyczny rewydane. Różnica taka że na większą skalę niż u sony i za free dla osób które je mają. W emulacja byłaby wtety gdyby one emulowal system poprzedniczek. W Wstecznakompatybilnosc jest 2 stosunku do całej platformy i wszystkiego co zgodne z one
@Krax Chodzi o pierwszego xboksa i x360. Tam automatycznie nic się nie działo, bo działałyby wszystkie gry. Ktoś te tytuły dostosowywał i co jakiś czas były kolejne udostępniane.
To nie tak… Zostały rekompilowane a potem dostosowane ręcznie do one. Ale proces rekompilacji był automatyczny. Zespół odpowiadający zato był jednak zbyt mały by robic to na masowa skalę. Na pewno nie możemy tu mówić o emulacji.
Sam mam zamiar kupić xboxa series x i nawet nie chodzi mi o te nowe gry ( co tez jest ważne , ale właśnie ze względu na ulepszenie kompatybilności wstecznej ) a jak będę chciał zagrać coś ekskluzywnego to pewnie kupię ps 4 używkę za grosze .