rek
rek

Xbox: Microsoft jest świadomy problemów z wydajnością w niektórych grach multiplatformowych

Xbox: Microsoft jest świadomy problemów z wydajnością w niektórych grach multiplatformowych
Firma pracuje już nad rozwiązaniem.

Dyskutując na temat kolejnych generacji konsol, na ogół skupiamy się na porównywaniu tytułów na wyłączność (lub ich braku). Dla części z nas ważniejsze jest jednak to, który sprzęt sprawdzi się lepiej w produkcjach dostępnych na różnych platformach. W końcu jeżeli niecierpliwie czekamy na np. GTA VI, chcielibyśmy mieć pewność, że uruchomimy je w najlepszej możliwej wersji.

Krótko po premierze Xboksa Series X/S i PlayStation 5 pojawiły się doniesienia, że ten pierwszy radzi sobie w grach zauważalnie gorzej. W skrajnych wypadkach dochodzi nawet do różnic sięgających 40 klatek na sekundę, choć na ogół są to wartości sporo mniejsze. Jest to o tyle dziwne, że – patrząc na same podzespoły – Xbox wydaje się mocniejszym sprzętem.

Porównania Digital Foundry potwierdziły te rewelacje: przykładowo w Dirt 5 liczba detali na PlayStation 5  w trybie 120 fps-ów jest „znaczenie wyższa” niż na Series X. Podobnie rzecz ma się z Valhallą: w niej konsola Microsoftu działa mniej płynnie niż na konkurentce. Z drugiej strony w najnowszym Call of Duty w scenach z ray-tracingiem Xbox utrzymuje stabilne 60 klatek na sekundę, gdy PS5 potrafi zejść do 40 fps-ów. Przeważnie jednak to „piątka” wygrywa w podobnych zestawieniach.

Do sprawy odniósł się Microsoft w przesłanym The Verge oświadczeniu:

Jesteśmy świadomi problemów z wydajnością w pewnej liczbie zoptymalizowanych pod Xbox Series X|S tytułów i aktywnie współpracujemy z naszymi partnerami w celu zidentyfikowania oraz rozwiązania tych problemów, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia. Ponieważ dopiero rozpoczynamy nową generację konsol, nasi partnerzy dopiero teraz odkrywają, co one potrafią. Spodziewamy się drobnych poprawek błędów, w czasie gdy będą się uczyć, jak w pełni wykorzystać naszą nową platformę. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z developerami w badaniu możliwości Xbox Series X | S w przyszłości.

Miejmy nadzieję, że kolejne patche pozwolą rozwiązać wspomniane problemy.

rek

12 odpowiedzi do “Xbox: Microsoft jest świadomy problemów z wydajnością w niektórych grach multiplatformowych”

  1. A nie jest tak, że PS5 po prostu używane dynamicznej rozdzielczości aby utrzymać stałą liczbę fps?

  2. Gram od dnia premiery, nie doświadczyłem 🙂

  3. @silvver Obie konsole używają dynamicznej rozdzielczości. Na razie wygląda to jak bottleneck ze strony CPU chociaż nie powinno go być patrząc na specyfikację sprzętową. Coś jest z optymalizacją. Microsoft dopiero niedawno udostępnił twórcom devkity podczas gdy Sony już dawno miało je rozdane i raczej stąd wynika różnica w działaniu gier.

  4. @silvver|Obie konsole używają dynamicznej rozdzielczości i do końca generacji należy zapomnieć o stałym, natywnym 4K – poza wyjątkami w postaci tych najmniej wymagających tytułów. Rzecz w tym, że teoretycznie mocniejszy Xbox w niektórych przypadkach schodzi z ustawieniami jakości (a zwłaszcza rozdzielczości) wyraźnie niżej niż PS5, a do tego zdarzają mu się większe spadki płynności. Zakładam, że Microsoft w końcu sobie z tym poradzi, ale póki co jest jak jest.

  5. @silvver Digital Foundry zrobiło porównanie Valhalli na Series X i PS5 (www.youtube.com/watch?v=rzaSrS1fsvc). Rozdzielczość, zdaje się, ta sama, w niektórych scenach PS5 miało 8 klatek przewagi (60 vs 52).

  6. @CormaC no to może właśnie algorytmy dynamicznej rozdzielczości na PS5 są lepsze? Z podanego filmiku wynika, że nie sprawdzali rozdzielczości renderowania (bo i chyba prosto się nie da). „Rozdzielczość, zdaje się, ta sama” chyba nie ma szans, żeby algorytmy Sony i MS działały identycznie

  7. @silvver Całkiem możliwe. Tak czy inaczej PS5 jest w Valhalli o kilka klatek do przodu. Nie zauważyłem, żeby lepsze osiągi PS5 były okupione widocznym spadkiem jakości grafiki, ale też nie oglądałem tego porównania z lupą.

  8. @Shaddon, wczoraj wyszła aktualizacja umożliwiająca granie w Valhallę na konaolach w natywnym stałym 4k. Tylko że framerate jest wtedy zablokowany na 30 FPS, więc według mnie nie warto. W rozdzielczości dynamicznej obraz jest bardzo ładny i ostry. Oprócz framerate’u: rozdzielczości dynamiczne na Xboksie bardziej spadają, obecny jest screen tearing (w przeciwieństwie do PS5) i czasy ładowania są dłuższe.

  9. @barrator|Tak, wiem, ogrywam Valhallę na PS5. Akurat te opcje to trochę sztuka dla sztuki, bo faktycznie gra jest piękna i działa świetnie przy dynamicznej rozdzielczości, ale niech tam sobie będą. I tylko trochę szkoda, że pozostałe wersje nie były od początku tak dopracowane jak ta na PS5, choć to akurat nie mój problem.|Swoją drogą, Genshin Impact na PS5 w 4K też wygląda obłędnie. Trudno uwierzyć, że to „darmówka”.

  10. silvver pytanie na ile to rozwiązania Microsoft/Sony na ile AMD

  11. Pyśki, musicie zmienić treści newsa. Xbox już lepiej się prezentuje w AC:V od PS5.

  12. emulacja ps2 na xbox ser s, gdzie sony nie może…. https:www.youtube.com/watch?v=psTunlgKOMM

Dodaj komentarz