
Tomb Raider: Anulowana odsłona przygód Lary Croft udostępniona po latach w grywalnej wersji [WIDEO]
![Tomb Raider: Anulowana odsłona przygód Lary Croft udostępniona po latach w grywalnej wersji [WIDEO]](https://staging.cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/03/4694ee38-0ba8-49a6-8909-c75dcc516ec8.jpeg)
Być może trudno w to uwierzyć, ale nieco ponad półtorej dekady temu przyszłość najsłynniejszej archeolożki świata stała pod znakiem zapytania. Mające być przełomem dla całej branży i zupełnie nowym otwarcie dla serii The Angel of Darkness okazało się porażką, nawet jeśli sprzedaż była całkiem przyzwoita (ponad 2,5 miliona kopii, sporo mniej niż pierwsze części, ale o milion więcej niż bezpośrednia poprzedniczka). Wydawca nie skreślił marki, podjął jednak dość kontrowersyjną decyzję – odebrał pieczę nad Tomb Raiderami ich twórcom, studiu Core Design, i powierzył je doświadczonemu Crystal Dynamics.
Produkcja amerykańskiej firmy przywróciła Larze Croft należną jej chwałę. Tomb Raider: Legend spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem (co przełożyło się na 4,5 miliona odbiorców), co upewniło Eidos o słuszności decyzji o zmianie developerów.
W tym samym czasie Core Design dostało zgodę na stworzenie remake’u pierwszego Tomb Raidera na PSP i PS2. Gra miała ukazać się w 2006 na dziesiątą rocznicę narodzin serii, ale na przeszkodzie stanęła sprzedaż studia. Ponieważ nowy właściciel – Rebellion – nie zdobył praw do cyklu, projekt nie mógł być kontynuowany. Pomysł odświeżenia pierwowzoru tak się jednak spodobał, że pracę nad nim powierzono ponownie Crystal Dynamics. Tym samym z pewnym opóźnieniem na rynek trafiło bardzo dobrze przyjęte Tomb Raider: Anniversary.
Pierwotna produkcja Core Design miała być jednak prawie gotowa, dlatego fani przez lata zastanawiali się, jak potoczyłyby się losy serii, gdyby Brytyjczycy dostali jeszcze jedną szansę by się wykazać. Dzięki blogowi Tomb of Ash mamy okazję nareszcie się z nią zapoznać. Jego autor udostępnił bowiem na Archive.org (o TUTAJ) assety pochodzące z remake’u, które później miały zostać z kolei wykorzystane w niewydanej nigdy adaptacji „Indiany Jonesa”. Co więcej, chętni mogą zagrać w wersją alpha Tomb Raider: 10th Anniversary Edition – wystarczy udać się W TO MIEJSCE i postępować zgodnie z instrukcjami. Nie jest to może ostateczny obraz gry (np. brakuje przeciwników), ale to i tak wyjątkowa okazja, by zobaczyć chociaż wycinek alternatywnej rzeczywistości.
Poniżej znajdziecie gameplay z omawianej produkcji:

Czytaj dalej
18 odpowiedzi do “Tomb Raider: Anulowana odsłona przygód Lary Croft udostępniona po latach w grywalnej wersji [WIDEO]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Ostatnia gra z serii autorstwa Core Design nie ujrzała niestety nigdy światła dziennego, ale dziś możemy
Trochę sztywna ale co można powiedzieć? Widać że surowe i gdyby nie było to wszystko anulowane to na pewno byłoby lepiej dopracowane.
Jeżeli to jest alfa to, sądzę że dużo nie straciliśmy, mechanicznie jest zbliżone do TR: Anniversary (bo do tego należy porównywać), |natomiast graficznie co jest moim domniemaniem to pewnie wyszłoby podobnie bo wielu efektów graficznych brakuje np: głębi tekstur i lepszych cieni które by doprowadziły do stanu z w.w. TR.
Co do Core Design to nie mogę odżałować kontynuacji TR: angel of darkness, które o ile było bałaganem pod każdym względem, to urzekł mnie mrocznym miejskim klimatem 🙁
Bardzo podobne do Anniversary. Ciekawe czy Crystal Dynamics wykorzystało coś z tej wersji.
Oby powstał nowy restart lub kontynuacja tego co jest
Dla mnie najlepszy Tomb Raider jaki wyszedł to 4 The last Revelation, znakomity mroczny klimat Egiptu, do tej pory pamiętam poziom „City of the dead” w którym prawie nic nie było widać:D, albo labirynt skoków w wielkiej piramidzie.
Dodam jeszcze że to od „4” Zaczeła się historia która skończyła się na Angel of Darknes.
@Hagan dla mnie też był spoko, ale miał toporne sterowanie i pamiętajmy że ludki z PS2 miały „średniawy” dostęp do Day 1 Patch :D|Poza tym wizja tego AoD zmieniała się wraz ze zmianami zespołów, dlatego jest sporo elementów wyciętych ale pozostawionych w grze + ending został zmieniony (całość problemów TR zaczyna się od klęski urodzaju TR2 i jak Eidos cisnął po Crystal Dynamics aby produkował nexty).|P.S. AoD miała być trylogią i w kolejnych częściach miało być wyjaśnione dlaczego przeżyła (klątwa czy cuś).
Co do serii Tomb Raider, zaglądnijcie na kanał na youtube arhn.eu i poszukajcie tam filmiku o historii serii Tomb Raider. Wraz z kolejnymi częściami twórcy, Core Desing mieli dość tej marki i dlatego w Last Revelation uśmiercono Larę. Szefostwo Eidosu było oczywiście wściekłe, bo pragnęło dalej doić z marki tyle, ile się da. Prawdę powiedziawszy, już pod piątek odsłonie powinni przekazać markę komuś innemu, ale zrobiło to dopiero Square po Angel of Darkness.
Miało być piątej odsłonie, a nie piątek.
@Bigshark26, @Hagan, co do wyjaśnienia jak Lara przeżyła to są dwie wersje: 1 to znajdujący się w AoD plik dźwiękowy z wypowiedzią szamanki, która uratowała Larę – to miał być etap treningowy w AoD, ale ostatecznie z niego zrezygnowano (jak i z paru innych rzeczy). Druga to książka „Tomb Raider: The Amulet of Power” – miała być łącznikiem między TR4 i AoD… czytałem ją… autor chyba nigdy nie grał w tą grę i pomylił lokację z TR4 – Lara zostaje uratowana w Karnaku… 🙁
@Muidus, gdzieś czytałem przeciek, że po zakończeniu obecnej trylogii z młodą Larą (TR, Rise i Shadow) ma nastąpić przeskok o kilka lat w przyszłość i nowe gry mają się skupić już na dojrzałej Larze.
@ Denzil dzięki za info
Toto miało wyjść w 2006?! Toż to równie toporne co pierwszy Tomb Raider.|Ech, TR skończył się na III…
Topornie wygląda bo to przede wszystkim wersja szykowana na PSP.
Źle się stało, że Square Enix kupiło Eidos Interactive od wtedy zaczęło się coś psuć z Tomb Raider a można by odświeżyć klasyczna serię w grafice HD od TB 1 do 4, pamiętam jak fani zabierali za klasyczne Tomb Raider 2 na silniku Unreal Engine 4 ale pracę wstrzymano, Square Enix przestało wierzyć w markę Tomb Raider a nowa formuła się nie sprawdza, zresztą podobnie było w przypadku serii Hitman gdy sprzedaż nie odpowiadała wydawcy z Square Enix się tworzy nowe EA wykańczające dobre znane marki growe.
Stare dobre czasy kiedy Lara miała cycki.