rek
rek
14.12.2017
Często komentowane 58 Komentarze

PUBG: Twórca, mówiąc delikatnie, nie jest zadowolony z podróbek swojej gry

PUBG: Twórca, mówiąc delikatnie, nie jest zadowolony z podróbek swojej gry
I twierdzi, że branża potrzebuje prawnego zabezpieczenia marek i pomysłów na rozgrywkę. PS Wersja na XBO klatkuje. Czujcie się ostrzeżeni!

Być może w zalewie codziennych newsów tego nie zauważyliście…

…bo…
…wcale…
…nie…
…opublikowaliśmy…
…na…
…temat…
…sukcesów…
…i…
…rekordów…
…PlayerUnknown’s…
…Battlegrounds…
…jakichś…
…(jeśli…
…dobrze…
…liczę)…
…dwudziestu…
…dwóch…
…newsów…
…(oraz…
…wzmianek…
…itp….
…itd.)…

…PlayerUnknown’s Battlegrounds to największy i najbardziej niespodziewany hit tego roku. Niezastąpiony SteamSpy informuje, że pecetowy wczesny dostęp sprzedał się dotychczas w nakładzie ok. 25,5 mln kopii!

Dolary zwęszyli jednak i inni. Po marcowej premierze gry Brendana Greene’a z własnymi shooterami typu battle royale wystartowali twórcy m.in. Fortnite’a (co zresztą autorom PUBG-a się nie spodobało), GTA Online, czy Ark: Survival Evolved, własny tytuł planuje też chiński Tencent. Duże nadzieje budzi zwłaszcza rynek chiński, gdzie jak grzyby po deszczu wyrastają mobilne kopie tytułu (sam PUBG doczeka się tam zresztą oficjalnej mobilnej adaptacji).

Choć naśladownictwo jest ponoć najwyższą formą pochlebstwa, Greene nie jest zadowolony z poczynań kopistów (a przede wszystkim – z ich zachowawczości). W rozmowie z BBC Radio 1 przyznał:

Chcę, żeby inni developerzy włożyli do gatunku coś autorskiego, a nie tylko podbierali to, co jest w naszej grze. Ale by tak się stało, potrzebujemy nowych i interesujących zmian w trybie gry. Jeśli będzie to tylko kopiowanie, gatunek się nie rozwinie, a ludzie się nim znudzą.

Developer zwraca też uwagę, że nasza branża w ogóle miewa problemy z kradzieżami cudzej twórczości. I postuluje wprowadzenie nowych regulacji.

W naszej branży nie ma ochrony własności intelektualnej. W filmach i muzyce istnieje obrona IP, więc możesz zadbać o swoje dzieło. W grach jeszcze nie funkcjonuje, na co należałoby zwrócić uwagę. Niektóre niesamowite gry nie zyskują należytej popularności, a potem ktoś bierze ich pomysł, ma pewien budżet marketingowy i nagle zyskuje popularny tytuł, który powstał w oparciu o zerżnięty pomysł. Myślę, że jest to coś, czemu branża musi się przyjrzeć. 


A ponieważ zdobyłem już Waszą uwagę: ważna informacja dla wszystkich, którzy grają (lub rozważają zakup) wersji na XBO. Niezastąpione Digital Foundry sprawdziło wydajność PUBG-a na konsoli Microsoftu i wnioski nie są dobre. Gra miewa trudności z doczłapaniem do 30 klatek na sekundę.

rek

58 odpowiedzi do “PUBG: Twórca, mówiąc delikatnie, nie jest zadowolony z podróbek swojej gry”

  1. I twierdzi, że branża potrzebuje prawnego zabezpieczenia marek i pomysłów na rozgrywkę. PS Na XBO gra klatkuje. Poczujcie się ostrzeżenie!

  2. A to nie jest przypadkiem tak że PUBG jest kopią H1Z1? Byłoby głupio narzekać na klony swojego klona…

  3. Nie będę kłamał, że argumentacja twórcy w ogóle do mnie nie trafia. Jeżeli według niego inne produkcje tylko kopiują ich grę nie wprowadzając niczego nowego, to nikt by w nie nie grał, a że grają to znaczy, że muszą wprowadzać coś nowego/lepszego/przystępniejszego dla gracza niż PUBG (jeżeli nie nowe mechanizmy, to chociażby F2P albo możliwość mobilnego grania). A sama ta zasada sprawdza się w całej branży growej a nawet całej gospodarce wolnorynkowej bo to na tej zasadzie się ona opiera.

  4. Ciekawe jest już to że grałem w takie gry jeszcze przed premierą PuBGa … coś nie kumam…

  5. Kasa kasa kasa

  6. Jestem w prawdziwym szoku. A nie, czekajcie. To było do przewidzenia!

  7. @GolemPL Brendan Greene od początku pracował nad trybem king of the hill, czyli battle royal, chyba jeszcze wcześniej robił podobnego moda do Army, ale jak zauważył, że tryb KotH cieszy się większą popularnością od zwykłego H1Z1, to postanowił pójść na swoje, co jak widać mu ładnie wyszło. Mogę się zgodzić z jego słowami, że marne kopie to będzie udręka, ale jak pokazuje CS, że to nie musi być duży problem. Co do samego trybu, to BR nie jest jakieś nowe i oryginalne, po prostu komuś w końcu wyszło.

  8. Twórca tej gry to kompletny debil i nadęty bufon. Kasa mu uderzyła do głowy i zaczęło mu odpier**lać. Idąc jego tokiem myślenia to EA powinno wykupić prawa do robienia gier o piłce nożnej a Nintendo do platformówek 2D.

  9. @Kugger|Pozwól, że doprecyzuję twą wypowiedź. Otóż Greene od początku pracował nad przeniesieniem na ekrany komputerów założeń wiadomo_którego_filmu bynajmniej nie pytając jego autorów o zgodę. To nie jest „inspiracja”, to czysty plagiat. Idąc dalej, H1Z1 przy którym Greene maczał łapy samo w sobie również powstało jako bezczelna kopia Day Z i nikt nie może mieć wątpliwości, że PUBG to tak naprawdę miks elementów tego ostatniego ze scenariuszem „Battle Royale”. Gość jest pieprzonym hipokrytą, to wszystko.

  10. Ktoś tu chyba bardzo obawia się możliwości, że ktoś zrobi lepszą grę i hajs przestanie płynąć szerokim strumieniem. W dodatku ten człowiek czuje się tak, jakby wynalazł koło, co jest wręcz urzekająco śmieszne.

  11. Konkurencja wypuściła coś lepszego, ich się niby sprzedało ale to crap i jeszcze płaczą XD

  12. Poprawcie mnie, jeśli się mylę, bo w PUBG nie grałem i nie zamierzam, ale czy ta gra to nie jest takie trochę Last Man Standing znane choćby z Umieral Tournament sprzed 18 lat?

  13. No ma racje, teraz proszę wszystkie światy fantasy o usunięcie krasnoludów, elfów leśnych, wysokich oraz mrocznych, itd. toć to Tolkiena własność. Ale on w przeciwieństwie do wyżej wspomnianego pana był dumny z tego że ludzie będą mieli skąd czerpać inspiracje.

  14. Heh… Nie wiem, śmiać się z głupoty tej osoby, czy płakać, że można być tak wielkim hipokrytą? Całkowita oryginalność była możliwa tylko gdy gry dopiero zaczynały praktycznie, teraz jest tak wiele najróżniejszych tytułów, że typowo rewolucyjne może są ze 3 gry rocznie… Cała reszta to ewolucja i zmiany w pomysłach, które były użyte już tysiące razy… W większości nawet zmian nie ma większych, ograniczają się do przeniesienia akcji w inne miejsce i dania innego stylu grafiki.

  15. szkoda, ze pubg to dokladna kopia H1Z1, ale co tam, lepiej mowic, ze bylo sie oRyGiNaLnYm i to inni kopiuja twoje pomysly, smh

  16. A ja odnośnie narzekaczy na dzisiejsze patche w grach.|Ta gra, nawet jak nie wyjdzie niedoklatkowana, prędzej czy później zostanie poprawiona.|Teraz weźcie jakąś grę z czasów PSX, N64, nawet PS2 czy GC. Jest sporo tytułów, gdzie liczba klatek spada grubo poniżej 30. Ale wtedy nie było patchy i jedyną opcją, żeby grać w nie normalnie, jest odpalenie gry na emulatorze, a nie na oryginalnym sprzęcie. Oto moja burza w szklance wody.

  17. To oryginalność na miarę candy crush

  18. Czasami dziwie się jacy niedouczeni nie umiejący czytać z zrozumieniem i nie mający pojęcia nt gier ludzie się tu zbierają.@Axel93 Nie EA kupić prawa do gier piłkarskich czy Nintendo do gier platformowych 2D tylko żeby ktoś kto robi gre piłkarską zrobił ja innaczej nie 1:1 @Shaddon Przytaczasz film BattleRoyale z 2000r a nie wiesz dokładnie fabuły @Matysiak Nie do końca to jest LMS @kwiato12 Szkoda że Brendan stworzył H1Z1 jak i moda do Army 2 i 3 BR dawno przed H1

  19. Tak juz jest. Jest hajs w battleroyal, to twórcy robią battleroyal. Kiedyś był hype na MOBA i ciagle powstawały nowe.

  20. Jest dobra ochrona IP. Nie ma jednak ochrony autorskiej dla zasad rozgrywki, mechanik, modułów, etc. Dlatego np. każdy może zrobić RTSa, używać punktu widzenia FPS, stworzyć interfejs na podobieństwo Civilization, a nawet skorzystać ze slow-mo ala SuperHot. Jeżeli tego rodzaju elementy dałoby się efektywnie „zaklepać” (były w historii patenty, mało który faktycznie dało się wykorzystać) nastąpiłby kompletny krach rynku. Mamy erę internetu, jeżeli widzisz że twój pomysł ktoś lepiej robi – sam go ulepsz.

  21. Kto zna przypadek Giana Sisters?

  22. Zerżnąć pomysł z japońskiej noweli, i potem narzekać na klony, no ładnie

  23. A ja nie jestem zadowolony z twórcy pubg.

  24. Idąc tokiem myślenia tego debila, ID Software tworząc pierwsze gry 3D powinno pozwać całą branżę bo to ich pomysł i oni to pierwsi wprowadzili. Niech ten człowiek się zajmie hodowlą jedwabników bo coś mu się chyba zaczyna mieszać w głowie 🙂

  25. Wchodzę w newsa, patrzę na treść, myślę „Papkin jest autorem jak nic”, sprawdzam autora, Papkin jest autorem.|Takie newsy są najlepsze ^^

  26. Hahahaha! No tak ale ze dosłownie taki sam tryb battle royale istniał wcześniej jako mod do ArmA3 to jaśnie obrażony na kopistów twórca PUBG juz nie wspomniał bo wyszło by na jaw ze sam jest kopistą. Hipokryzja poziom INFINITE

  27. @Ruhisu Jakbyś wiedział kto stworzył moda BR do Army 2 i 3 to byś nie napisał tego komentarza

  28. Bo u nich są takie interesujące zmiany w modelu gry… Wow, medykamenty i dodatki do broni. Ale innowacja. Zazdroszczą bo inne produkcje skupiają się bardziej na działaniu niż na „unikatowości taką jaką my mamy”.

  29. @Ruhisu|Śmieszny jesteś XD@Pan Dzikus|Też jesteś zabawny.

  30. @FloMeisster|Akurat pomysł 3D w grach też skopiowali, także „argument inwalida”. Poza tym również pozywali inne firmy niejednokrotnie.No i nie wiem czemu się go czepiacie? Gość dobrze prawi. Aktualnie w innych grach Battle Royale są robione po łebkach, byle tylko uszczknąć coś z popularności tego typu rozgrywki zapoczątkowanej przez PUBGa. Nie chce im się myśleć i wprowadzać czegoś innego. Takie działanie nigdy nie są dobre, bo powodują stagnację. Zresztą klony i tak nie przeżyją (patrz: moby).

  31. A ochrona własności intelektualnej to zupełnie inny i bardziej rozwlekły temat. Tylko akurat w tym wypadku mam trochę odmienne zdanie.

  32. Co to jest? Tekstury na Xbox One wyglądają jak w Gothic II 8o

  33. @FloMeisser „Idąc tokiem myślenia tego debila” pokazujesz, że nie umiesz czytać więc sam nim jesteś. Nigdzie nie mówił, że nikt nie powinien tworzyć tego trybu. Napisał tylko, by studia tworzące swojego Battle Royale dołożyły jakieś pomysły od siebie, by ten gatunek się rozwijał i nie znudził po roku. Ma nadzieję, że ten „gatunek” nie utknie w jednym miejscu tak jak obecnie gry MOBA. Zanim zaczniesz kogoś obrażać przeczytaj newsy dwa razy jeżeli raz nie wystarczy.

  34. Moze niech pan Greene najpierw skonczy PUBG, a dopiero pozniej narzeka, ze inni wzoruja sie na jego niewydanej jeszcze grze, na ktorej juz sporo zarobil i jeszcze spokojnie sporo zarobi. A gracze i tak sami wybiora tytul, ktory im najbardziej bedzie pasowac.

  35. Gdyby tylko był jakiś sposób, który powstrzymałby te nic nie wnoszące do gatunku gry… Np. gdyby ludzie nie grali w coś co im się nie podoba, a najgorsze umierały śmiercią naturalną… Kurde, szkoda że nasz świat tak nie działa… A tak na poważnie z tym zerżniętym pomysłem to też bez sensu gada, tzn. nie mówię, że to sprawiedliwe, ale tak działa wolny rynek, zdziwilibyście się jak wiele produktów (w tym wypadku gier) powstało w ten sposób.

  36. @smyntek Jak zamiast utyskiwać nad niesprawiedliwością świata, zajmie się rozwijaniem pomysłów to gatunek się rozwinie. Mówisz tak, jakby twórca PUBG nie był częścią branży. To właśnie „własnościowe” podejście do idei najbardziej szkodzi innowacyjności i nowym pomysłom. Głównie dlatego, bo nikt od wieków nic całkowicie oryginalnego nie wymyślił. Ich idea jest wynikową innych idei wymyślonych przez innych i może w kilku procentach czymś nowym (a często nowością jest tylko same połączenie idei innych).

  37. Powinien się raczej cieszyć z tego, że ma tak słabą konkurencję, że słabo produkt rozwija. A monopol nigdy dobry nie był, bo skoro mam patent na idee to po co ją rozwijać?

  38. Czekam aż Epic i Bethesdy zaczną mówić że trzeba było w pore opatentowac fps i nie podoba im się rozwój tego gatunku. Kurde, oni muszą zrozumieć że to jest taki sama kategoria jak horror/akcja/fps/strategia. Nie możesz tego opatentować, zastrzec itp. Każdy ma prawo zrobić grę tego typu. A o wydajności pubg na xboxie polecam film Crowbata. Jak zwykle dobry materiał który pokazuje że twórcom zalezy bardziej na dojeniu kasy niż dopracowaniu produktu

  39. Plus popularny fortnite dodał kilka swoich pomysłów. Mapa jest mniejsza, możesz na niej budować i zbierasz potrzebne do tego surowce. Nawet pomijajac styl graficzny sa to duze zmiany

  40. Często pomysły które zarabiają miliony opierają się na naśladowaniu i to dzieje się również w muzyce choć nie można tego przyrównać. Często wielu ludzi równocześnie wpada na coś podobnego (zwłaszcza przy takich rzeczach) bo ludzi jest dużo. Często też oryginalni twórcy potrafią praktycznie nic nie zarobić – bywa. PUBG nie jest do końca oryginalnym pomysłem a konkurencja jest potrzebna żeby PUBGa rozwijali a nie żerowali na jego sławie – niech się cieszą z przewagi jaką mają i uczciwie walczą z konkurencją.

  41. Już korzystają na tym że byli pierwsi i właśnie na tym ten biznes polega. Potem musisz dominować dzięki przewadze którą miałeś na starcie albo chociaż się utrzymać albo zachować co zarobiłeś dzięki temu że trafiłeś z pomysłem (bo inaczej byś nic nie zarobił) i ustąpić lepszym.

  42. BTW na razie dużym dodaniem czegoś nowego by było nawet zwykłe ukończenie gry i zapewnienie dobrego działania xD

  43. Oj!Ktoś tu się bardzo boi konkurencji zapominając że takowa dobrze wpływa na rynek 🙂

  44. No cóż moglibyśmy pójść tą drogą. Czyli najpierw tantiemy za gry w ogóle (pewnie znalazł by się szybko spadkobierca 😉 ), potem za gry elektroniczne, następnie za obsługę klawiatury/myszki/kontrolera, za wymyślenie że można grać w domu i za połączenie sieciowe (choć za to się np. MS płaci 😉 ). Przechodząc do samych gier: za poruszanie bohaterem, za sam koncept bohatera, za FPP, i FPS, za zmianę broni, itp. A najlepsze że sam idea jest niczym nowym bo tryby no man standing już istniały. jedna gra 1200$ 😉

  45. Twórca PUBG-a zapomniał jednak o tym, że sam pomysł podkradł, bo trudno nie zgodzić się z tym, że gra ta jest klonem takich produkcji jak H1Z1, czy chociażby DayZ. Według tego toku rozumowania na rynku powinna zostać tylko ARMA.

  46. @devilpc szczegóły są takie że player unknown jest tworca moda do army i współtwórcą h1z1, więc 😉

  47. @devilpc Uwielbiam takich jak Ty. Nie wiem ale sie wypowiem. 🙂

  48. Nie ma to jak być twórcą moda, który przełożył swój pomysł na grę stand alone, chcąc konkurować z inną podobną, przy której nieco pomagał, a następnie narzekać że inni też robią Battle Royale. Może zamiast chcieć dobić konkurencję za pomocą ustawy, ten krypto-etatysta zabrałby się za ulepszanie własnego produktu, bo można w nim to i owo ZNACZNIE poprawić lub załatać

  49. EastClintwood 15 grudnia 2017 o 13:18

    20 klatek Xbox One? Haha przeciez na multiplayerze to jest niegrywalne…

  50. Pytanie off-top do Papkina: Czy szykuje się jeszcze jakiś kolejny odcinek Cd-A Live? (ten tzw show we współpracy z Nvidią)

  51. Dopiero po wysłaniu wiadomości zauważyłem co napisałem W każdym bądź razie konkurencja na rynku jest zdrowa i miejmy nadzieję, że dzięki „klonom” gry będą się szybciej rozwijać

  52. Pytanie otwarte: Ilu różnych ludziom/firmom/instytucjom autorzy PUBG musieliby wypłacić tantiemy za wykorzystanie w PUBG cudzych pomysłów (a zacząć musimy chyba od twórców Wolfensteina 3D…), gdyby pomysł Brendana Greene’a wszedł w życie? Chociaż z drugiej strony, to w USA można opatentować nawet prostokąt….

  53. Facet widzi, że jak wszyscy będą dosłownie kopiowali tryb BR to powstanie tyle klonów że wszystkim się znudzi, gatunek upadnie i koniec końców on też straci kasę. A jak ktoś w branży wpadnie na super ulepszenie tej rozgrywki to da bodziec innym do wprowadzenia tego samego albo nawet czegoś lepszego i potem w kółko tak samo. Tak rozwija się wtedy dany gatunek gier.

  54. @aleksdraven Tak, nic tak dobrze nie robi rynkowi jak monopol i reglamentacja dostępu. Ci, którzy pamiętają jeszcze czasy, gdy jedynym dostępnym dla mas dostawcą internetu była TPSA, wiedzą, jak to się przełożyło na wywindowanie w górę standardów jakości 🙂 Poza tym zawsze mi się wydawało, że gatunek upada, w momencie gdy zostaje wyparty przez inne gatunki – a nie z nadmiaru „klonów”. Wyskakujące zewsząd klony to oznaka tego, że gatunek ma się świetnie – a i sprzyja to ewolucji. Bzdury piszesz 🙂

  55. Chwila chwila! Jak to nie ma ochrony własności intelektualnej w tej branży?? A w USA to co się dzieje? Co chwila jakaś wygrana sprawa sądowa o prawa do zawartości jakiejś gry.

  56. @DarZ a widzisz „subtelną” różnicę między skopiowaniem produktu, a wykorzystaniem POMYSŁU na produkt?

  57. Przecież fortnite zmienił dużo. Nie jest identyczny co PUBG. Poza tym sam PUBG nie jest pierwszą grą BattleRoyale.

  58. Jak pierwszy cytat jest spoko, bo bardziej nawiązuje do tego by bawić się nowym gatunkiem, tak drugi cytat:|”W filmach i muzyce istnieje obrona IP, więc możesz zadbać o swoje dzieło. W grach jeszcze nie funkcjonuje, na co należałoby zwrócić uwagę. ” – istnieje i działa…|”Niektóre niesamowite gry nie zyskują należytej popularności, a potem ktoś bierze ich pomysł, ma pewien budżet marketingowy i nagle zyskuje popularny tytuł, który powstał w oparciu o zerżnięty pomysł.” – a to brzmi jak opis powstania PUBG

Dodaj komentarz