
PlayStation 5: Ponad 180 specjalnych filmów dla graczy Demon’s Souls, jeden śmietnik w Spider-Manie

Do polskiej premiery PlayStation 5 zostały już tylko dwa tygodnie, ale fanom ciągle nie jest dość świeżych informacji na jej temat. Od miesięcy Sony nieustannie przekonuje nas, że „piątka” przyniesie prawdziwą rewolucję, pozwalając nam zatonąć w grach jak nigdy wcześniej.
Firma nie zamierza zwalniać przed samym debiutem: przedstawiciele jej oraz współpracujących z nią studiów na łamach The Washington Post zachwalali możliwości urządzenia. Mark Cerny, główny architekt PS5, po raz kolejny zaczął od swojego ulubionego tematu, czyli zalet używania dysku SSD:
W dzisiejszych czasach tworzenie gier musi opierać się na zarządzaniu danymi. Mamy sytuacje, w których dosłownie – nie wymyślam tej historii – dyrektor kreatywny mówi: postawmy tutaj wejście do ukrytej jaskini. Główny programista powie: „Nie zmieści się w pamięci” lub „OK, będziemy potrzebować 30-sekundowego ekranu ładowania, który zabije momentum”, lub „Co sądzisz o długiej jeździe windą na dno jaskini?”.
Przywołał przy tym swój ulubiony przykład Spider-Mana, w którym niektóre dane trzeba było powielać na dysku PS4 wielokrotnie, żeby konsola była w stanie je szybko doczytać. Mowa o m.in. takich obiektach jak kosze na śmieci, latarnie, skrzynki pocztowe etc. Choć w pojedynkę nie zajmują zbyt dużo miejsca, gdy każdą z nich pomnoży się kilkaset razy, stają się z wolna problemem. Rzecz jasna użycie innego typu dysku pomoże go rozwiązać. Jak podsumował Cerny:
Dzięki dyskowi SSD możesz dyskutować o tym, co zamierzasz stworzyć, a nie o tym, jak to zrobisz.
Inną sprawą jest podejście branży do tworzenia warstwy dźwiękowej. Jak opowiadał Cerny, gdy odwiedzał jedno studio partnerskie Sony, odbył spotkanie ze 120 pracownikami – i żaden z nich nie był dźwiękowcem. Gdy opisywał zaś jednemu zespołowi chip PS5 odpowiedzialny za jakość audio, usłyszał: „Świetnie, użyjemy go do SI”.
Cerny stwierdził:
To nie jest tak, że developerzy nie wiedzieli, że chcę porozmawiać o dźwięku. Prawdę mówiąc, wyraziłem to dość wyraźnie. Chodzi o to, że audio jest w jakiś sposób postrzegane jako pomocnicze dla pozostałej części gry, kiedy tak naprawdę znajduje się absolutnie w centrum. Podczas tworzenia gier dość typowe jest przygotowanie pierwszego dema, które nadmiernie stawia na grafikę – grafika może być w wersji prawie nadającej się do publikacji – ale jego dźwięk jest złożony z placeholderów.
Brian Horton, dyrektor kreatywny Spider-Man: Miles Morales, skupił się z kolei na funkcjach kontrolera.
Bujanie się na pajęczynie jest kluczowe dla Spider-Mana. Ponieważ spusty pozwalają poczuć opór, naprawdę czujesz, kiedy wystrzeliwuje sieć, czujesz, jak przykleja się do ściany i czujesz opór na spuście, gdy przelatujesz przez łuk na pajęczynie. Tak więc wszystkie te efekty dotykowe i opór spustów dodaję kolejne poziomy immersji.
Właśnie, immersji, ponieważ dla Sony jest ona kluczowa. Widać to dobrze po Demon’s Souls. Gavin Moore, dyrektor kreatywny produkcji, opowiada o tym, jak wszystkie te elementy współgrają, oferując wyjątkowe doznania:
Grając, możesz naprawdę poczuć, jak strzały przelatują nad twoją głową. To dość niepokojące. Gdy gram, czasami gwałtownie wstrząsam głową. […] Można poczuć, jak metal uderza o metal. Możesz poczuć w dłoniach wykonanie perfekcyjnego parowania, co da ci szansę na kontratak. Możesz poczuć, że blok był poprawny. Trafiłem. Poczułem, że trafiłem. Wiem, że zadałem bossowi obrażenia i mogę odskoczyć, cofnąć się i poczekać, aż nadejdzie atak. Więc to faktycznie poprawia rozgrywkę i sprawia, że gra jest odrobinę łatwiejsza.
Rzecz jasna nie mogło zabraknąć kilku słów na temat dysku:
[…] SSD zmienia wszystko, szczególnie w przypadku Demon’s Souls. Gdy myślę o pierwowzorze, sądzę, że frustracja spowodowana grą nie ma źródła w umieraniu czy wyzwaniach. Wynika z długiego czasu ładowania, kiedy czekamy na powrót do zabawy, zemstę, odzyskanie dusz i kontynuowanie przygody. A teraz? Twoja postać umiera i wracasz do gry.
Nie znaczy to oczywiście, że w nowych-starych Soulsach nie będzie wind. Po prostu nie będą maskować ekranów ładowania, a „jedynie” budować napięcie.
Ciekawie w kontekście poziomu trudności serii wygląda inna funkcja PS5, Aktywności (czyli krótkie poradniki i wskazówki włączane z poziomu gry). Moore wspomniał, że dla Demon’s Souls przygotowano ponad 180 filmów – każdy z kilkoma poziomami szczegółowości – które posłużą nam radą, jeżeli gdzieś się zatniemy. Nie możemy poradzić sobie z jakimś bossem? Nie trzeba będzie sięgać po internet (rzecz jasna teoretycznie, zobaczymy, jak sprawdzi się to w praktyce).
PS5 pojawi się w Polsce 19 listopada.

Czytaj dalej
10 odpowiedzi do “PlayStation 5: Ponad 180 specjalnych filmów dla graczy Demon’s Souls, jeden śmietnik w Spider-Manie”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
O to PS5 będzie miało dysk SSD. Nie słyszałem jeszcze o tym. Powinni więcej o tym mówić.
Budowanie hype’u ma sens gdy chce się podbić sprzedać. Jednak co w sytuacji, gdy najarany tymi newsami nie mogę szybko kliknąć „zamów” bo preordery już się rozeszły? Ciekawe czy w dniu premiery będzie odpowiedni zapas konsol w sklepach żeby zaspokoić rozbudzony hype 🙂
@Vangel, dokładnie o tym samym myślę. Wydaje mi się, że ludzie od razu się rzucą na nową dostawę konsol. Będziemy mieli małą powtórkę z historii i najrozsądniej będzie poczekać do przyszłego roku. Po cichu liczę, że w marcu problemu nie będzie i spokojnie będzie można zakupić konsole. Swoją drogą każdy musi sobie zadać pytanie, czy nie boi się chorób wieku dziecięcego takiego sprzętu i czy nie lepiej poczekać na jakieś poprawki.
Jak zawsze poczekam na wersje poprawioną, jakieś 2-3 lata 🙂
@Vangel a czaj to, budują hajp na 4k i fps, dodatkowe funkcje etc. Tylko, że do konsoli nie dają kabla hdmi 2.1 więc większość rzeczy nie zadziała ;D
@silvver Wydawało mi się, że akurat kabel dają w wersji 2.1, zresztą tutaj też tak podawali: https:www.pushsquare.com/news/2020/11/ps5_comes_with_an_hdmi_2_1_cable_120fps_possible_out_of_the_box|Szczerze to ja dopiero od pół roku mam PS4, wcześniej miałem małe przygody z Xbox 360 i Playstation 1, i jestem bardzo zadowolony. Byłem zdecydownay na zakup PS5, później okazało się, że nie interesuje mnie żaden z tytułów startowych więc olałem preordery, a teraz znowu kombinuję jak kupić na premierę:
…ale dla ogrania starszych tytułów z bonusami z udpateów pod PS5 lub chociażby z bonsuami jakie miało PS4 Pro którego nie posiadam. Przy telewizorze 4k już samo to da jakąś wymierną korzyść do czasu aż się pojawią takie hity jak kolejny God of War.
@Vangel |www.dobreprogramy.pl/PlayStation-5-bez-kabla-do-HDMI-2.1.-Chcesz-4K120FPS-oto-co-zrobic,News,111737.html
chyba, że to tylko te wersje dla prasy trafiają się bez kabli hdmi 2.1
polygamia.pl/playstation-5-i-kabel-do-hdmi-2-1-koniecznie-zwroc-na-to-uwage,6571590285843232apolygamia też napisała, że nie ma kabla 2.1