
Pillars of Eternity II: Jak działa wieloklasowość? [WIDEO]
![Pillars of Eternity II: Jak działa wieloklasowość? [WIDEO]](https://staging.cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/03/07bec448-7306-49e2-9171-57754bc70c25.jpeg)
Reżyser gry postanowił rzucić nieco światła na zaimplementowany w grze system wieloklasowości. Każdy bohater będzie mógł parać się maksymalnie dwiema profesjami (nie licząc podklas), tworząc zupełnie nowe połączenie. Dla przykładu mariaż maga z wojownikiem da maga bitewnego, a maga z barbarzyńcą – szamana.
Łączenie klas w teorii otwiera przed postaciami nowe możliwości, ale powiedzmy sobie szczerze, że zazwyczaj gra nie jest warta świeczki, bo bohater jest później kiepski w każdej z ról. Josh Sawyer ma tego pełną świadomość, dlatego jego ekipa stara się odwrócić tę odwieczną klątwę.
Zacznijmy od tego, że każda klasa ma swoje własne Źródło Mocy: w przypadku wojowników jest to szał, kapłanów – wiara, pieśniarzy – duch itd. Wraz z awansami na kolejne poziomy wartość tego atrybutu automatycznie się zwiększa, co przekłada się nie tylko na dostęp do nowych umiejętności, ale także wzrost skuteczności starych. Po każdym awansie gracz otrzymuje 3 punkty mocy do klasy, którą właśnie rozwija, i 1 punkt „wirtualny”, który leży odłogiem lub jest przyznawany drugiej specjalizacji, jeśli taką wybrałeś. Jeśli więc na 1. poziomie wybierzesz kapłana, otrzymasz 3 punkty wiary i jeden punkt wirtualny. Na drugim nadal inwestujesz w kapłana i masz już 6 punktów wiary oraz 2 punkty „wirtualne”. Poziom później decydujesz się dodać do mieszanki wojownika. Efekt? 7 punktów wiary (6 poprzednich + 1 za klasę dodatkową) oraz 5 punktów szału (2 „wirtualne” zamieniają się w szał + 3 za aktualnie rozwijaną klasę). Nic nie stoi na przeszkodzie, by potem wrócić do kapłana i łącznie mieć 10 punktów wiary oraz 6 szału. Owe punkty przekładają się potem na poziomy mocy, a te, jak wspomniałem wyżej, na liczbę i skuteczność umiejętności.
W pierwszej chwili może się to wydawać skomplikowane, ale jest dość logiczne. Finalnie efekt ma być taki, że postać wielkolasowa ma mieścić się w przedziale od 75 do 85% mocy bohatera wyspecjalizowanego. Nasz kapłan/wojownik nie będzie więc tak wydajny jak jego wierni raz obranej ścieżce kompani, ale nie będzie też kompletnie bezużyteczny, a większe spektrum możliwości może teoretycznie uratować tyłek w trudnej sytuacji. Na koniec filmik, w którym Josh tłumaczy wszystko osobiście (w języku angielskim):
Swoją drogą gra nadal świetnie sobie radzi ze zbieraniem funduszy. W chwili, gdy to piszę, zgromadzono już prawie 2,1 miliona dolarów, finansując między innymi dodatkową towarzyszkę oraz polską wersję językową.

Czytaj dalej
8 odpowiedzi do “Pillars of Eternity II: Jak działa wieloklasowość? [WIDEO]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czekam na bardzo dobrego RPG-a 🙂
System jest przemyślany, ale muszą zmodyfikować wysokość startową celności i statystyk obronnych. Wahają się od 10 do 30 i zależą od klasy, w związku z czym wzięcie np. wojownika na 1 poziomie i rozwijanie już wyłącznie innej profesji da dużą przewagę celności i 4 statystyk obronnych, bo te wojownik ma dużo wyższe od innych klas, a tego już się nie nadrobi. Podczas gdy D&D ma różne tempo rozwoju szansy na trafienie i rzutów obronnych, tak w PoE co poziom rośnie to o 3 pkt i tylko startowe robią różnicę.
polską wersję językową – napisy czy dubbing? :v
Tym razem chcą wydać grę samodzielnie, więc nie ma szans na dubbing, za duże koszta.
Czy ktoś wie czy pojawi się możliwość wspierania przez Paypal?
Idiotycznych pomysłów z wielokolorowością ciąg dalszy…
@CzlowiekKukurydza|Pracują nad dodaniem opcji Paypal. Do środy będzie coś wiadomo.@Zdzisiu|Jaką wielokolorowścią?
@Zdzisiu Ja osobiście wolałbym klasy elitarne czy jak to się zwało w Neverwinter Nights gdzie po spełnieniu odpowiednich warunków Paladyn mógł awansować w klasie Boskiego Czempiona, wojownik mógł stać się Mistrzem Broni (czy jakoś), itd. Mag wojownik z 5 punktami siły pozwalającymi mu machać tylko kijem od szczotki nie brzmi za dobrze, ale zobaczymy jak to wyjdzie. Pewnie pierwsze 5 patchy będzie balansowało właśnie wieloklasowość.