rek
rek
26.06.2013
Często komentowane 29 Komentarze

Baldur´s Gate III: Los gry niepewny ze względu na problemy prawne [UPDATE]

Baldur´s Gate III: Los gry niepewny ze względu na problemy prawne [UPDATE]
Studio Beamdog miało ambitne plany – po odświeżeniu dwóch pierwszych części Baldur’s Gate developerzy zamierzali stworzyć pełnoprawną trzecią odsłonę cyklu. Niestety nie jest już jednak to takie pewne, a wszystkiemu winne są niedawne problemy prawne.

O kłopotach studia Beamdog w związku z Baldur’s Gatem pisaliśmy kilka dni temu. W ich wyniku developerzy zmuszeni zostali do wstrzymania sprzedaży odświeżonej „jedynki” w swoim cyfrowym sklepie i w AppStorze, zawieszono też prace nad jej wersją na Androida, patchem do gry oraz remake’iem „dwójki”.

Sytuacja wygląda więc nieciekawie. Co gorsza, może negatywnie wpłynąć na ewentualne prace nad trzecią odsłoną Baldur’s Gate’a. Tak uważa Trent Oster, prezes studia Beamdog, w rozmowie z Rock, Paper, Shotgun:

Prognozy dotyczące wznowienia prac nad serią Baldur’s Gate są mieszane. W najlepszym przypadku rozwiążemy te problemy wkrótce. W najgorszym ten proces może ciągnąć się przez cholernie długi czas. Lubię robić gry, ale przez te kłopoty nie mogę spać w nocy.

Jak dodaje:

Prace nad Baldur’s Gate II: Edycją Rozszerzoną są wstrzymane na czas nieokreślony, tak jak i nad najnowszym patchem. Wciąż jesteśmy zainteresowani Baldur’s Gatem III, ale powiedziałbym, że na razie jesteśmy bardzo zdemotywowani przez problemy prawne.

Czy oznacza to więc, że „trójka” nie ujrzy światła dziennego? Na razie trudno stwierdzić, ale nie można tego wykluczyć.

[UPDATE]:

W rozmowie z Game Informerem Trent Oster zdradził, że firmą, która jest powodem prawnych kłopotów, jest Atari. Nie powinno to być żadnym zaskoczeniem biorąc pod uwagę fakt, że właścicielem praw do Baldur’s Gate’a wciąż jest ten wydawca.

rek

29 odpowiedzi do “Baldur´s Gate III: Los gry niepewny ze względu na problemy prawne [UPDATE]”

  1. Studio Beamdog miało ambitne plany – po odświeżeniu dwóch pierwszych odsłon Baldur’s Gate developerzy zamierzali stworzyć pełnoprawną trzecią odsłonę cyklu. Niestety nie jest już jednak to takie pewne, a wszystkiemu winne są niedawne problemy prawne.

  2. Tego się można było spodziewać po tak niedopracowany wydaniu Edycji Rozszerzonej BG1 wydanej przez Beamdog, lepiej żeby nie wydawali Edycji Rozszerzonej BG2 i nie niszczyli marki.

  3. Pytanie czy moga zrobic baldurs gate’a 3? Tzn. godnego nastepce z ladna (chocby i izometryczna), wspoleczesna grafika i bogatego w tresc? Prawda jest taka, ze przy tworzeniu edycji rozszerzonej nie napracowali sie az tak bardzo. Wiekszosc rzeczy (chocby zmiana rozdzielczosci, itd.) byla juz dostepna w fanowskich dodatkach. W dodatku „edycja rozszerzona” przy malym stopniu zmian zajela im cale mnostwo czasu, co by bylo gdyby mieli robic gre od podstaw?

  4. Na czym polegają te ich problemy prawne i czemu wystąpiły teraz, gdy gra została już ukończona i wydana? Jak przebiegało nabywanie praw do marki, skoro teraz wciąż ktoś ma jakieś roszczenia?

  5. @Angrenbor Sądzę, że wszystko się wyjaśni, gdy ta „prawna sprawa” dobiegnie końca. Wystarczy tylko poczekać 😉

  6. Naprawdę tak trudno zrobić jest nową grę w podobnym świecie? Baldur ma zamkniętą historię, wykorzystywanie tytułu to zwyczajne wyłudzanie pieniędzy od fanów serii. Niech wykorzystają licencję na forgotten realm i zrobią coś nowego, skoro już mają możliwości :/

  7. @panslonce: Historia potomstwa Bhaala jest zdefiniowana. Natomiast same Wrota Baldura pomieszczą jeszcze niejedną opowieść.

  8. @Feare: W sumie fakt 😉 Jednak trójka w tytule sugeruje kontynuację wątku : /

  9. pietruszka145 24 czerwca 2013 o 19:17

    Jak nie pozwolą na wydanie BG3 to zamorduje ich jak Sarevok rycerza w intrze ;D

  10. panslonce @ kontynuacja wątku był w BG3 walki o większe wpływy w świecie bogów Ferunu, wczesny pomysł na BG1, tyle że sam nie wiem jak by to mogło wyglądać 😉 , najlepiej żeby było w 2,5 edycji Dungeons&Dragons.

  11. @pablo200783|Gdyby BG3 kierowało się zasadami D&D ed. 2.5…szare masy nie grałyby by w nią. Ta edycja jest okropna szczególnie pod wydania gier elektronicznych. Pozwalały tylko na noszenie jednego magicznego przedmiotu nie wliczając broni…ugh…

  12. Konsolowe Baldurs Gate: Dark Alliance skończyło sie na dwóch częściach, mimo że miało być ich wiecej, chociaż tam chyba poszło o kasę. Historia jakaś strasznie wybitna nie była, ale to był hack’n’slash więc cudów nie należało się spodziewać. Ale też pokazuje, że da się zrobić nową historię we Wrotach Baldura

  13. Sama gra nawet fajna, jeśli nie dadzą im grzebać przy podstawowej serii to może by zrobili Dark Alliance 3

  14. A niech się twórcy zamkną i walną „trójeczkę” Baldura. Trzeba powrócić do korzeni. 😀

  15. W sumie nie dziwne, Atari robiło też problemy Turbine przy okazji Dungeons&Dragons Eberron Unlimited.

  16. @Feare|Ale przecież cała seria BG to, wbrew nazwie, jest właśnie historia pomiotu Bhaala, a nie „historia Wrót Baldura”. Przecież już nawet akcja BG2 nie toczyła się w samych Wrotach (czy nawet okolicach – w końcu to już nie Wybrzeże Mieczy).

  17. To niefanie że jakieś prawne bzdury blokują tak dobrą grę…

  18. @Nicolander, powrót do korzeni zaoferuje już samo Project Eternity oraz dodatkowo Torment, jak i Wasteland 2. 🙂

  19. Randgris@ 3 edycja nigdy mi się nie podobała, fakt gry rpg są coraz prostsze i łatwiejsze żeby trafiło do każdego, przemysł gier komputerowych nastawia na zyski zimną kalkulacje nie ma czasu na sentymenty.

  20. Wręcz podręcznikowy scenariusz: grupa zapaleńców tworzy remake jakiejś gry, który okazuje się świetna, ludzie się tym jarają itp. Wtedy wkracza Wielka Korporacja, której to się nie podoba, gnębi twórców i często wychodzi na swoje. Taaaaa, skąd my to znamy…

  21. @ down – nie wiem ten „podręcznikowy przykład” jak to nazwałeś pasuje tutaj. Po pierwsze BG EE poza dodanymi nudnymi NPC-ami i małymi lokacjami dodatkowy mi nie wniosła nic, dodała tylko sporą liczbę nowych bugów. Rozwalono nawet interfejs i zablokowano rozdzielczość ( teraz już to chyba poprawili ). Po drugie, wszystko co dodali jest dostępne za darmo w formie modów, do tego w większej ilości. Po trzecie, jedyny plus EE to taki, że wyszła na urządzenia mobilne. Więc nie mów proszę, że zrobili świetną grę

  22. Wybaczcie gramatykę, staram się pisać bezwzrokowo, trochę mi nie wychodzi. Kontynuując, jestem po stronie Atari, jak dla mnie to Beamdog nie tylko może ale i powinien dać sobie spokój z BG, nie dorósł jeszcze do tego. W ogóle wiemy o co chodzi tak dokładnie ? Może nie zapłacili stosownej gaży za użytkowanie marki, albo Atari przeraziło się, jakiego potworka stworzył Beamdog i postanowili to zastopować ? 🙂

  23. @Gloobos a ty widziales mape Amn? bo ja tam widze wybrzeze mieczy

  24. Zgadzam sie w 100% z rumburem. BG niestety dosc szpetnie sie zestarzala, a panowie odpowiedzialni za remkae nie zrobili wiele, zeby ten stan rzeczy zmienic. Dodali naprawde niewiele nowego materialu, poza tym wiekszosc rzeczy i tak byla juz dostepna w postaci modow. Czesc conentu panowie wzieli jawnie od modderow, np. mod poprawiajcy wyglad postaci. Czy modderzy dostali za to kase? Nie wiem. Kiedy uslyszalem o remake’u strasznie sie ucieszylem. Gralem tylko w dwojke, zaraz po jej wydaniu. Do jedynki probowa

  25. lem wrocic po latach, ale doznania byly raczej kiepskie glownie ze wzlgedu na grafike, przestarzaly interface, itd. Naprawde liczylem, ze ten remake bedzie zrobiony rzetelnie. Niestety… po pierwszej emisji screenow i filmow zacalem sie mocno niepokoic, potem bylem juz tylko zawiedziony. Chcialbym widziec 3 czesc BG, ale nie chce, zeby wyszla spod reki tych panow, po prostu.

  26. @paankracyk – Rozwijanie istniejącego materiału nie było możliwe ze względu na ich restrykcyjne umowy z Atari albo z Wizardami albo jeszcze z kimś, to co dodali od siebie faktycznie mogłoby być szersze. O moderów się nie martw, od wszystkich albo mają explicite zgodę (nie zintegrowali Unfinished Business bo nie mogą dotrzeć do wszystkich modderów), albo nawet ich zatrudnili (co najmniej kilku).

  27. I dobrze, do Bardula trzeba jakiegos dobregho studia a nie bandy amatorow robiacych lepsze textury do staryych gier.

  28. @paankracyk – zainstaluj Baldur’s Gate Trilogy i graj w jedynkę na silniku dwójki. Też nie mogę się przekonać do archaicznej jedynki. Podbijanie rozdzielczości niewiele zmienia, silnik Cieni Amn jest o wiele lepszy.

  29. a jednak trójka powstaje, tyle że nie od Beamdog a od Larian Studios ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dodaj komentarz