rek
rek

Activision wykorzysta matchmaking do napędzania mikrotransakcji?

Activision wykorzysta matchmaking do napędzania mikrotransakcji?
Wątpliwości wzbudza przyznany właśnie firmie patent.

Nasza historia rozpoczyna się w 2015 roku, gdy do Urzędu Patentowego wpłynął wniosek zespołu zajmującego się rozwojem i badaniami w Activision. Sprawę rozstrzygnięto wczoraj, ale nie mówimy wcale o nowym silniku graficznym czy innej rewolucjonizującej  rozgrywkę technologii. Firma opatentowała bowiem, co możemy zresztą przeczytać na stronie Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych, system pozwalający na taką aranżację meczów w grach, by niejako narzucał graczom korzystanie z mikrotransakcji. Jest to nawet dość jasno wyjaśnione w streszczeniu:

System może skojarzyć bardziej doświadczonego gracza z nowicjuszem, by zachęcić tego drugiego do wykupienia przedmiotów posiadanych/używanych przez doświadczonego przeciwnika. Nowicjusz może zechcieć naśladować doświadczonego gracza, kupując np. bronie przez niego posiadane.

Dodatkowo jeśli gracz zainwestuje w nową broń, system matchmakingu ma sprawić, by był z tego zakupu zadowolony, a więc skłonny do dalszego wydawania pieniędzy:

Mechanizm mikrotransakcji podłączy gracza z nowo zakupioną bronią do sesji, w której ta konkretna broń będzie wysoce efektywna, co da graczowi poczucie, że był to dobry zakup. Może to zachęcić gracza do kolejnych inwestycji w przyszłości, by osiągnąć podobne rezultaty co wcześniej.

System ten może zostać zaadaptowany nie tylko do FPS-ów, ale także innych gier. Jak tłumaczy się Activision? Przede wszystkim tym, że opatentowana technologia nie znalazła (jeszcze) zastosowania w żadnym tytule firmy:

Wniosek patentowy wpłynął do odpowiedniego urzędu w 2015 roku ze strony naszego zespołu rozwoju i badań, który pracuje niezależnie od naszych studiów tworzących gry. System nie został zaimplementowany w żadnym tytule.

Bungie Software również zabrało głos w tej sprawie. Wydawcą jego najnowszej gry, Destiny 2, jest właśnie Activision, a przedstawiciel studia oświadczył, że również w niej opisane powyżej mechanizmy nie znalazły zastosowania.

rek

39 odpowiedzi do “Activision wykorzysta matchmaking do napędzania mikrotransakcji?”

  1. W końcu korporacje tak zarżną gameplay, że będą zmuszeni wrócić do „starych dobrych czasów”.

  2. Nie jestem zaskoczony, że czegoś takiego próbują, jestem zaskoczony, że pracują nad tym już od 2 lat!!!

  3. Wargaming nie ma na to patentu od dawna?

  4. Jakże pięknie ów system będzie w niedalekiej przyszłości łączyć się z lootboksami, jak znakomitą będą stanowić synergię! Oto i przyszłość gamingu, której szczęśliwie przyjdzie nam dożyć. I tylko pamiętajmy, że wszystko zaczęło się od powtarzanych przez samych graczy, również na tym forum, haseł w stylu „to tylko kosmetyka” oraz „przecież można to kupić za walutę zarobioną w grze”. Słodka naiwność procentuje.

  5. Patenty na mechanizmy w grach… Trzeba podziękować Ubisoftowi, że tego nigdy nie robił.Co do tego patentu. Nie będą się z tym obnosić, bo jeśli ktoś by się dowiedział, że taki nowicjusz zadaje większe obrażenia na start to byłoby niezadowolenie tych co wydali wcześniej pieniądze. Dobrze, że gry nastawione na e-sport nie będą P2W.

  6. Dalej kupujcie i brońcie mikrotransakcji w grach, gimbuski, na pewno wyjdzie wam to na dobre 🙂

  7. @RadoxX ale uczniów gimnazjum raczej nie byłoby stać na nie D: Chyba, że miałeś na myśli stan umysłu, czasem występujący u wielu dorosłych.

  8. Analizując to „na chłodno” to nie dziwie się, że tego nie wdrożyli od 2 lat. Bo to pomysł „z d…” |Stworzenie mechanizmu ” kupię lepszą broń będę pro” w FPS-ach nie sprawdzi się. Braku skilla nie zastąpi nowa giwera. Jak żółtodziób trafi po zakupie (w wyniku matchmakingu) na pro-graczy to dostanie bęcki nawet ze „złotym kałachem”. I jak niby matchmaking ma wybierać gdzie wrzucić gracza z „lepszą” bronią? Na inne mapy? Bzdura totalna! Tu raczej oburza sam fakt grzebania w grze żeby tylko więcej zarobić.

  9. Uffff jak to dobrze, że nie gram w multiplayery i inne takie. 🙂

  10. @le_Fey wargaming stosuje tą mechanikę świeżak i premium wymiatacz a reszta ma pozamiatane 🙂

  11. @Aargh|Lubię się zakładać jak wiem, że na pewno wygram więc … zaczekam jeszcze 😛 |Rozumiem, że chwyt „kup lepszą giwerę – zagraj z lepszymi” może się sprawdzić ale chyba na”krótką metę”. Noob szybko zauważy, że nowa giwera g… mu dała przeciwko skillowym graczom i więcej „super zakupu” nie zrobi.

  12. @lordshaitis|Tak, masz rację ale ja piszę o FPS -ach. Tytuły Wargamingu mechaniką zabawy różnią się od FPSów przez co rzeczywiście mogą zachęcać do zakupu lepszego sprzętu. Takie rozwiązanie może się tam (niestety) sprawdzać.

  13. @Shaddon Wciąż uważam, że zklepy z dodatkowymi skinami itp. mi nie szkodzą. Tak jak jest to np. w Guild Wars 2. Ale jeśli są już jakies itemki ze statystykami itp. to nope nope nope. Więc tak, kosmetyczne sklepy mogą nie przeszkadzać komuś w grze jeśli tylko są prawdziwie kosmetyczne 😉

  14. Źle się dzieje w branży gier. Jeszcze trochę i nastąpi kolejny krach gier (chociaż teraz to niemożliwe, rynek jest zbyt duży w porównaniu z 1983 rokiem).

  15. Wargaming to kiepski odnośnik, bo ich gry są „darmowe”.

  16. Ty, ale teraz Activision moze sobie obrócić sprawę.|”Paczcie, mamy okropny system, ale możecie nam i Bogu dziękować, ze to my go pierwsi wymyślimy,,bo dzięki temu patentowi to nikt inny go nie użyje.”

  17. Jak mówią, że tego nie używają to im wierzę xD

  18. @lkdluke Krach rynku wręcz by się przydał, wydawcom się już kompletnie w dupach poprzewracało. Obecność tego typu mechanizmów w grach innych niż F2P to kompletna patologia.

  19. @le_Fey Najlepszym przykładem są gry Nexusa, system F2P zjechany po całości na rzecz P2W. Tam „złoty kałach” albo sławna automatyczna strzelba AA-12 kosiła wszystko i nie ważne, czy miałeś skilla czy nie- w szczególności na trybach zombie itd. A odnosząc się do całego systemu to naprawde chory pomysł i z branżą gier jest nieciekawie, mam nadzieję, że konsumenci pokażą że nie są idiotami

  20. @Moris514 o tak… pamietam wolfteam, sam duźo grałem, to najbardziej pay to win gra jaka w życiu widziałem, tam bronie/postacie z wiekszą ilością hp i szybszym bieganiem, wyższym skokiem kosztowały po kilka tysiecy pln i to z lomitem czasowym 😀 nie na stałe !

  21. No nie ukrywam nie wiedziałem o tym 😀 Dziękuje bardzo CDACTION <3PS.Jeśli ktos chciałby zakupić bijącą rekordy grę (PUBG) to polecam https:goo.gl/y1Q413

  22. Matko, żeby takie rzeczy patentować… Kurna jak ja się cieszę, że nikt nie opatentował np. mechaniki poruszania się w lewo oraz skakania :D. Z drugiej strony można się cieszyć, że teraz tylko Activision będzie tak robić, a inni nie będą mogli :p. Natomiast jeśli o wskazanie winnego chodzi, to jest nim gracz. Przeciętny, statystyczny gracz, który kupi od czasu do czasu jakąś skrzyneczkę. I to wystarczy, takich osób są olbrzymie ilości, firmy widząc to dają kolejne skrzyneczki i tak w kółko.

  23. Acha i kolega pspsga powinien chyba dostać bana za reklamę, cały czas coś komentuje i niby przypadkiem wrzuca linka do jakiegoś sklepu.

  24. Krótko mówiąc pay to win xd

  25. Może jeszcze niech opatentują że do ppókinie wydasz min 100€ na mikrotransakcje to twój ping będzie sztucznie podbijany o 200ms. A jeśli w danym miesiącunie kupisz skrzynki/klucza do niej to dostaniesz bana na 29 dni.

  26. Niech opatentują loot boxy. Dzięki temu cała zaraza będzie w jednym miejscu.

  27. Proszę powiedzcie, że to jest jakiś primaaprilisowy żart, który wyciekł nie w czas, albo napisanie o tym newsa to było złapanie zarzutki, którego źródło pochodzi z jakiegoś anglojęzycznego odpowiednika wykopu i miało być pretekstem do rozpoczęcia gówno-burzy…| |Jeśli to prawda, to…. Ah, aż mnie głowa rozbolała…

  28. Patent raczej nie do zaaplikowania, w sensie logika działania matchmakingu często może podpadać pod tajemnicę przedsiębiorstwa i tylko „reverse-engineering” pozwoli na należyte jej rozpracowanie – co w samo w sobie jest zabronione bez zezwolenia autora danego programu/systemu. Więc jak komuś zarzucą naruszenie patentu, ci mogą powiedzieć że ich system opiera się na innych, eterycznych danych, jak np. intensywność gadania przez VOIP albo stopień prawidłowości gramatycznej wypowiedzi w czacie gry.

  29. Ale to już nawet nie ma znaczenia jak dobrze grasz bo akurat w twojej sesji producent postanowił że będzie wygrywał ktoś inny bo mu musi się zakup zwróć 🙂

  30. A zastanawiałem sie dlaczego trzymają z uporem maniaka ten denny i krytykowany maczmejking nawet na pecetach. Juz wszystko jasne 😀

  31. Takie coś nie ma sensu. Prościej wziąć bronie najczęściej stosowane przez lepszych graczy (i tak są to zbierane statystyki) i na tej podstawie zaproponować graczowi broń, której jeszcze nie ma. Obecnie tacy gracze najczęściej wertują fora internetowe, reddity i inne youtube’y i tam szukają. Albo próbują skopiować build gracza, których ich często w danym meczu zabijał, ale coś takiego miało miejsce już w niejednej grze.

  32. Powiem wprost gratuluje Activision własnie zrobiła kolejny krok do zabicia branży gier bo nie mam możliwość że jak to wypali a może wypalić to za nimi pójdą następni jak to było z mikrotransakcjami w tytułach AAA najpierw była jedna gra teraz nie ma nowego tytułu który by tego nie miał fajnie nas doją mówię o graczach bo zawsze się znajdzie ktoś kto zapłaci

  33. Swoją drogą ten schemat przypomina mi trochę to, jak w South Park zostały przedstawione gry Free to Play, gdzie pokazano, że takie gry nie są w rzeczywistości bezpłatne i korzystają z naiwności konsumenta, który pragnie otrzymać nagrodę w jak najszybszy sposób.

  34. Hahahahahahaha, dosłownie miesiąc temu odbyłem dyskusję na temat „dlaczego nie gram w multi” i moje argumenty dość mocno pokrywają się z opisem tego patentu. Activision będzie teraz miało pełne ręce roboty żeby ograniczyć backlash graczy. Nawiasem mówiąc ciekawe co na to partner Acti, czyli Blizzard 😉

  35. I o takie rzeczy mogę się dowalać, a nie o bzdurne skrzyneczki.

  36. Ciekawe czy matchmaking w CSGO wrzuca osoby bez dobrych skinów, do tych co mają kosy za +1k $… 😉

  37. Ubisoft chyba już dawno to stosuje bo kiedyś w raibow6siege wrzuciło mnie do teamu z ludźmi z poziomem konta rzędu 5-20, ja w tedy miałem 12, kontra team gdzie kolo miał najniższy lvl 84…. Jeszcze nigdy tak srogiego sklepu nie dostałem…

  38. XD to fundujcie dalej Activision, EA, Ubisoft. GL HF.

  39. Wypisz wymaluj, Hazard 🙂

Dodaj komentarz