
Atari pozywa Nestlé

Poszło o skierowaną na rynek angielski reklamę popularnych batoników. Według prawników Atari w kampanii reklamowej Nestlé wykorzystano koncept z legendarnego Breakouta (następca Ponga, nad którym pracowali Nolan Bushnell, Steve Bristow i Steve Wozniak).
W spocie grupa ludzi gra na kanapie w tytuł faktycznie przypominającą klasyka. Wydawca podnosi, iż producent słodyczy zastąpił jedynie oryginalne „cegiełki” własnymi batonikami.

Według Atari podobieństwa są na tyle duże, że nie można tutaj mówić o „niewinnym uchybieniu”, a spot nawiązuje do „specjalnej pozycji, jaką Breakout ma wśród nostalgicznego pokolenia baby boomu, Generacji X, Millenialsów i post-Millenialsów”. Nestlé zapowiedziało, że zamierza stanowczo bronić się przed oskarżeniami. Równocześnie przedstawiciele firmy podkreślają, że emisja reklamy zakończyła się w 2016 i spot nie będzie wznawiany.

Czytaj dalej
25 odpowiedzi do “Atari pozywa Nestlé”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czy KitKat znajdzie się na cenzurowanym?
jak przegrają proces, to wypłacą Atari ekwiwalent w orzeszkach. PRowcy zaczną reklamować nowe batoniki „czekolada w czekoladzie”. Jako spot proponowałbym coś nawiązującego do Space Invaders, tylko zamiast kosmitów wstawić cieknącą po szklanej ściance czekoladę.
Wpadka na tle prawa autorskiego. Każdy może sobie zrobić własną wersję Breakouta, ale sam „Breakout” jako utwór – połączenie prostych kształtów i zasad rozgrywki (które same oddzielnie chronione nie są) – jest chroniony. Wykorzystanie jego „wizerunku/adaptacji” w celach reklamowych podpada pod wykorzystanie cudzej renomy dla własnej działalności gospodarczej. Trudno też to podciągnąć pod parodię (brak przesłania), a ze screenshota to na niewinną inspirację nie wygląda.
Smutek trochę że taki klasyk nie jest jeszcze w domenie publicznej.
Pewnie gierka wydana przez Nestle obecnie zagroziła powalającej sprzedaży Breakouta. Teraz te słupki sprzedaży spadną drastycznie. To oznacza dla nich katastrofę, ojej.
Atari powinno dostać za głupotę po tyłku w tym momencie. Rozumiem, jakby to chodziło o jakąś najnowszą grę, ale takie coś co już nikt nie gra, a że o pamięci o tym nie wspomnę?
Hahahahahahaha. ;D
Właśnie się dowiedziałem, że Atari jeszcze istnieje.
@Kalystos – może właśnie o to chodziło 🙂
@Tokagero|Ponad 40 letni klasyk 😀
@Daster Fajnie by było, nie? Niestety tu chodzi o ten niedopasowany do dzisiejszych realiów „monopol” praw autorskich. W takich sytuacjach to najprościej opisać jak pułapkę – fajny motyw z przeszłości sobie leży, a posiadacze praw autorskich czekają aż ktoś go wykorzysta, aby swój grosz wydusić. Czasem to i dobrze – więcej inicjatywy dla tworzenia dobrych, wartościowych utworów. Z drugiej strony – twórczość odtwórcza to też twórczość.
@gimenoa|”Rozumiem, jakby to chodziło o jakąś najnowszą grę, ale takie coś co już nikt nie gra, a że o pamięci o tym nie wspomnę?”|No, jakieś klocki sprzed 100 lat, żal, wtedy pewnie ludzie nie zwracali tak na styl grafiki w grach uwagi bo byli zajęci bieganiem za tymi dinozaurami ale to już na szczęście było dawno temu i nikt nie pamięta bo przecież NIKOGO to nie obchodzi i w ogóle powinno się usunąć wszystko co z tym związane bo to stare, tylko dziwne trochę że autorzy reklamy się tym inspirowali ;
Równie dobrze Taito mogło pozwać Nestle ponieważ gra Arkanoid również jest podobna do tej reklamy, nie ma co Atari mocno grzeje o ich wiekowych grach mało kto pamięta, tak to jest jak ktoś wypadł z branży i na siłę próbuje do niej powrócić.
to może wszystkie arcanoidy po kolei będą zgłaszać o plagiat?
@SomekindofDevil: reklamować będą marketingowcy, a nie PR-owcy. PR nie zajmuje się reklamami.
Czas na przerwę 🙂
@KadwaO Motyw w tym, że podobnej (ale nie 100% identycznej) gry to Breakouta nie można tak skosić, jak reklamy opartej na wizerunku/renomie Breakouta. Powiem tak : każdy może robić swoje własne GTA (byle nie 100% klon), ale jeżeli robisz reklamę, gdzie koleś gra w coś, co nie istnieje, ale wygląda bardzo podobnie do GTA, to masz problem.
Narysują kwadrat i go zastrzegą, a potem będą zaskarżać wszystkich, którzy kwadrat wykorzystują. Niedługo tak będzie wyglądał świat… Cieszycie się? 🙂
Tokagero Tak mówiąc o GTA 😉 Nasuneło z reklamą Coca Coli|https:www.youtube.com/watch?v=fQrz3JJoVJw
Tutaj definitywnie chodziło konkretnie i celowo o Breakouta, bo „Have a BREAK”, więc ciężko będzie się wykpić że to nie to. Może oprą swoją linię obrony na czymś sensowniejszym, na przykład tym, że żeby coś było kultowe, to trzeba tego swobodnie używać. Przypuszczam że większość ludzi nawet jeśli znała, to nie pamiętała że coś takiego jak Breakout istniało dopóki ta reklama/afera im nie przypomniały. Ba, pewnie prawnicy Atari też dopiero po roku się zorientowali że to jest coś do czego mają prawa.
Pewnie chcieli kręcić film na podstawie gry.
@NomadP|Dziwne, ale pamiętam tę reklamę. Leciała u nas?
Serious business
ej atari, wy tak na poważnie ? może jeszcze zaskarżą niektóre znaki drogowe bo ich logo przypominają ? a tak po za tym bardzo bym chciał aby także w Polsce były sprzedawane kitkaty zielono herbaciane
SerwusX Tak 🙂 Proszę bardzo!|https:www.youtube.com/watch?v=XwdFqINTg20