rek
rek

PlayStation 5: Ponad 180 specjalnych filmów dla graczy Demon’s Souls, jeden śmietnik w Spider-Manie

PlayStation 5: Ponad 180 specjalnych filmów dla graczy Demon’s Souls, jeden śmietnik w Spider-Manie
Czyli Sony opowiada o wykorzystaniu możliwości swojej nowej konsoli w grach.

Do polskiej premiery PlayStation 5 zostały już tylko dwa tygodnie, ale fanom ciągle nie jest dość świeżych informacji na jej temat. Od miesięcy Sony nieustannie przekonuje nas, że „piątka” przyniesie prawdziwą rewolucję, pozwalając nam zatonąć w grach jak nigdy wcześniej.

Firma nie zamierza zwalniać przed samym debiutem: przedstawiciele jej oraz współpracujących z nią studiów na łamach The Washington Post zachwalali możliwości urządzenia. Mark Cerny, główny architekt PS5, po raz kolejny zaczął od swojego ulubionego tematu, czyli zalet używania dysku SSD:

W dzisiejszych czasach tworzenie gier musi opierać się na zarządzaniu danymi. Mamy sytuacje, w których dosłownie – nie wymyślam tej historii – dyrektor kreatywny mówi: postawmy tutaj wejście do ukrytej jaskini. Główny programista powie: „Nie zmieści się w pamięci” lub „OK, będziemy potrzebować 30-sekundowego ekranu ładowania, który zabije momentum”, lub „Co sądzisz o długiej jeździe windą na dno jaskini?”.

Przywołał przy tym swój ulubiony przykład Spider-Mana, w którym niektóre dane trzeba było powielać na dysku PS4 wielokrotnie, żeby konsola była w stanie je szybko doczytać. Mowa o m.in. takich obiektach jak kosze na śmieci, latarnie, skrzynki pocztowe etc. Choć w pojedynkę nie zajmują zbyt dużo miejsca, gdy każdą z nich pomnoży się kilkaset razy, stają się z wolna problemem. Rzecz jasna użycie innego typu dysku pomoże go rozwiązać. Jak podsumował Cerny:

Dzięki dyskowi SSD możesz dyskutować o tym, co zamierzasz stworzyć, a nie o tym, jak to zrobisz.

Inną sprawą jest podejście branży do tworzenia warstwy dźwiękowej. Jak opowiadał Cerny, gdy odwiedzał jedno studio partnerskie Sony, odbył spotkanie ze 120 pracownikami – i żaden z nich nie był dźwiękowcem. Gdy opisywał zaś jednemu zespołowi chip PS5 odpowiedzialny za jakość audio, usłyszał: „Świetnie, użyjemy go do SI”.

Cerny stwierdził:

To nie jest tak, że developerzy nie wiedzieli, że chcę porozmawiać o dźwięku. Prawdę mówiąc, wyraziłem to dość wyraźnie. Chodzi o to, że audio jest w jakiś sposób postrzegane jako pomocnicze dla pozostałej części gry, kiedy tak naprawdę znajduje się absolutnie w centrum. Podczas tworzenia gier dość typowe jest przygotowanie pierwszego dema, które nadmiernie stawia na grafikę – grafika może być w wersji prawie nadającej się do publikacji – ale jego dźwięk jest złożony z placeholderów.

Brian Horton, dyrektor kreatywny Spider-Man: Miles Morales, skupił się z kolei na funkcjach kontrolera.

Bujanie się na pajęczynie jest kluczowe dla Spider-Mana. Ponieważ spusty pozwalają poczuć opór, naprawdę czujesz, kiedy wystrzeliwuje sieć, czujesz, jak przykleja się do ściany i czujesz opór na spuście, gdy przelatujesz przez łuk na pajęczynie. Tak więc wszystkie te efekty dotykowe i opór spustów dodaję kolejne poziomy immersji.

Właśnie, immersji, ponieważ dla Sony jest ona kluczowa. Widać to dobrze po Demon’s Souls. Gavin Moore, dyrektor kreatywny produkcji, opowiada o tym, jak wszystkie te elementy współgrają, oferując wyjątkowe doznania:

Grając, możesz naprawdę poczuć, jak strzały przelatują nad twoją głową. To dość niepokojące. Gdy gram, czasami gwałtownie wstrząsam głową. […] Można poczuć, jak metal uderza o metal. Możesz poczuć w dłoniach wykonanie perfekcyjnego parowania, co da ci szansę na kontratak. Możesz poczuć, że blok był poprawny. Trafiłem. Poczułem, że trafiłem. Wiem, że zadałem bossowi obrażenia i mogę odskoczyć, cofnąć się i poczekać, aż nadejdzie atak. Więc to faktycznie poprawia rozgrywkę i sprawia, że gra jest odrobinę łatwiejsza.

Rzecz jasna nie mogło zabraknąć kilku słów na temat dysku:

[…] SSD zmienia wszystko, szczególnie w przypadku Demon’s Souls. Gdy myślę o pierwowzorze, sądzę, że frustracja spowodowana grą nie ma źródła w umieraniu czy wyzwaniach. Wynika z długiego czasu ładowania, kiedy czekamy na powrót do zabawy, zemstę, odzyskanie dusz i kontynuowanie przygody. A teraz? Twoja postać umiera i wracasz do gry.

Nie znaczy to oczywiście, że w nowych-starych Soulsach nie będzie wind. Po prostu nie będą maskować ekranów ładowania, a „jedynie” budować napięcie.

Ciekawie w kontekście poziomu trudności serii wygląda inna funkcja PS5, Aktywności (czyli krótkie poradniki i wskazówki włączane z poziomu gry). Moore wspomniał, że dla Demon’s Souls przygotowano ponad 180 filmów – każdy z kilkoma poziomami szczegółowości – które posłużą nam radą, jeżeli gdzieś się zatniemy. Nie możemy poradzić sobie z jakimś bossem? Nie trzeba będzie sięgać po internet (rzecz jasna teoretycznie, zobaczymy, jak sprawdzi się to w praktyce).

PS5 pojawi się w Polsce 19 listopada.

rek

10 odpowiedzi do “PlayStation 5: Ponad 180 specjalnych filmów dla graczy Demon’s Souls, jeden śmietnik w Spider-Manie”

  1. O to PS5 będzie miało dysk SSD. Nie słyszałem jeszcze o tym. Powinni więcej o tym mówić.

  2. Budowanie hype’u ma sens gdy chce się podbić sprzedać. Jednak co w sytuacji, gdy najarany tymi newsami nie mogę szybko kliknąć „zamów” bo preordery już się rozeszły? Ciekawe czy w dniu premiery będzie odpowiedni zapas konsol w sklepach żeby zaspokoić rozbudzony hype 🙂

  3. @Vangel, dokładnie o tym samym myślę. Wydaje mi się, że ludzie od razu się rzucą na nową dostawę konsol. Będziemy mieli małą powtórkę z historii i najrozsądniej będzie poczekać do przyszłego roku. Po cichu liczę, że w marcu problemu nie będzie i spokojnie będzie można zakupić konsole. Swoją drogą każdy musi sobie zadać pytanie, czy nie boi się chorób wieku dziecięcego takiego sprzętu i czy nie lepiej poczekać na jakieś poprawki.

  4. Jak zawsze poczekam na wersje poprawioną, jakieś 2-3 lata 🙂

  5. @Vangel a czaj to, budują hajp na 4k i fps, dodatkowe funkcje etc. Tylko, że do konsoli nie dają kabla hdmi 2.1 więc większość rzeczy nie zadziała ;D

  6. @silvver Wydawało mi się, że akurat kabel dają w wersji 2.1, zresztą tutaj też tak podawali: https:www.pushsquare.com/news/2020/11/ps5_comes_with_an_hdmi_2_1_cable_120fps_possible_out_of_the_box|Szczerze to ja dopiero od pół roku mam PS4, wcześniej miałem małe przygody z Xbox 360 i Playstation 1, i jestem bardzo zadowolony. Byłem zdecydownay na zakup PS5, później okazało się, że nie interesuje mnie żaden z tytułów startowych więc olałem preordery, a teraz znowu kombinuję jak kupić na premierę:

  7. …ale dla ogrania starszych tytułów z bonusami z udpateów pod PS5 lub chociażby z bonsuami jakie miało PS4 Pro którego nie posiadam. Przy telewizorze 4k już samo to da jakąś wymierną korzyść do czasu aż się pojawią takie hity jak kolejny God of War.

  8. @Vangel |www.dobreprogramy.pl/PlayStation-5-bez-kabla-do-HDMI-2.1.-Chcesz-4K120FPS-oto-co-zrobic,News,111737.html

  9. chyba, że to tylko te wersje dla prasy trafiają się bez kabli hdmi 2.1

  10. polygamia.pl/playstation-5-i-kabel-do-hdmi-2-1-koniecznie-zwroc-na-to-uwage,6571590285843232apolygamia też napisała, że nie ma kabla 2.1

Dodaj komentarz